Akselipalkki autoosi

Taka-akseli Top auto merkit
- BMW 3-sarja Akselipalkki
- VW GOLF Akselipalkki
- BMW 5-sarja Apurunko
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Akselipalkki
- AUDI A4 Akselipalkki
- VOLVO V70 Apurunko
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Akselipalkki
- TOYOTA AVENSIS Akselipalkki
- TOYOTA COROLLA Apurunko
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Akselipalkki
- FORD FOCUS Akselipalkki
- OPEL ASTRA Apurunko
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Akselipalkki
- NISSAN QASHQAI Akselipalkki
- HONDA CR-V Apurunko
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Alustan osat
Akselipalkki viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Perinteinen, toimiva komponentti
Akseli on ollut jo hevosvaunujen ajalta saakka kaikkien ajoneuvojen keskeinen komponentti. Akseli yhdistää osien runkoja, kuten korin tai alustan jousituksiin. Hevosvaunuissa akseli oli yleensä pelkkä yhtenäinen puinen palkki, joka yhdisti molemmat renkaat. Nykypäivänä akselin rakenne on todella monimutkainen ja se sisältää useita erillisiä komponentteja. Jäykkä akseli on kaikkien ylimääräisten akselin komponenttien pääkomponentti.
Akseleiden sijainti
Akselit on helppo löytää ajoneuvosta: ne ovat ne komponentit, joihin renkaat on kiinnitetty. Edessä jäykkää akselia ei enää rakenneta yhdistävänä komponenttina, koska ohjausjärjestelmät ovat monimutkaisempia. Silti useimmissa ajoneuvoissa taka-akseli on edelleen kiinteä komponentti. Tämä johtuu eritoten sen valmistustavasta: Taka-akseli valmistetaan kokonaan valmiiksi erillisenä osana toimittajan toimesta, aina takarenkaista iskunvaimentimiin. Tällä tavoin akselin ja kaikkien siihen liitettyjen komponenttien asentaminen käy nopeasti tehtaan tuotantolinjalla.
Jäykän akselin viat
Akseli ei ole varsinaisesti kuluva osa. Tähän komponenttiin voi kohdistua vahinkoja vain onnettomuuksista, korroosiosta tai vääränlaisesta käsittelystä. Koska akselit on tyypillisesti hitsattu monesta paksusta levystä, ne yleensä kestävät koko auton elinajan. Pienellä kerroksella ruostetta ei yleensä ole vaikutusta ajamisen turvallisuuteen tai huomautukseen katsastuksessa. Vaikka taka-akselit ovat melko edullisia varaosia, niiden vaihtaminen on todella kallista. Koska renkaat, laakerit, vakaajat, kumivaimentimet ja monet muut komponentit on kiinni akselissa, sen vaihtaminen saattaa kestää useita päiviä.
Jäykän akselin hinta
Niin sanottu uudelleenmerkitseminen on tehnyt akseleiden valmistamisesta todella edullista. Alustastrategia, jota monet valmistajat ovat käyttäneet jo vuosikymmeniä, mahdollistaa identtisten komponenttien käytön. GM on uudelleenmerkitsemisen edelläkävijä. Käyttäen J-runkoa, he ovat käytännössä valmistaneet saman auton kaikille merkeilleen. Tässä ympäri maailman levinneessä autossa, joka tunnetaan täällä nimellä Opel Ascona C, oli suurimmalta osin päittäin sopivat komponentit. Tästä syystä useiden Seat-, Skoda- ja Volkswagen-merkkisten autojen osat sopivat toisiinsa saman luokan autoissa. Tämän johdosta näitä osia saa usein muutamalla sadalla eurolla, vaikka ne ovat suuria, painavia ja huolellisesti valmistettuja.
Jäykän kaselin korjaus
Jos akselin vahingot ovat niin vakavat, että se täytyy korjata, täytyy se vaihtaa. Hitsaaminen, hiominen tai suoristaminen on yleensä kiellettyä. On kuitenkin paljon todennäköisempää, että se vaatii vain pienen pintaremontin kokonaisen vaihdon sijasta. Tähän kuuluu kaikkien kiinni olevien komponenttien vaihto, kuten akselin laakereiden, ohjausharjojen jne. Useimmissa tapauksissa akseli täytyy irrottaa. Tähän tarkoitukseen tarvikkeita ja varaosia myyvät liikkeet tarjoavat kokonaisia settejä akselien peruskorjauksen tekemiseksi. Liitoskohdat, joista akseli on pultattu koriin, ovat erityisen alttiita vaurioitumaan. Niihin kohdistuu suuria voimia, jotka rasittavat pyöreitä laakereita paljon. Jos ne menettävät muotonsa ja absorbointikykynsä, näkyy se auton hallinnan heikentymisenä ja kolinana taka-akselissa. Taka-akselin korjaus settejä voi ostaa niinkin edullisesti kuin 20 eurolla.
Jäykän akselin huolto
Ruostepisteiden ilmestyminen taka-akseliin normaalissa käytössä on lähes väistämätöntä. Normaaleissa ajo-olosuhteissa maata ja kiviä lentää jatkuvasti ajoneuvon alaosaan ja vahingoittavat sen suojaavaa kerrosta. Vaikka useimmissa tapauksissa ruosteen poistaminen ei ole turvallisuuden kannalta tärkeää, pidentää se silti akselin elinikää. Tämä pätee erityisesti lumisilla alueilla, joiden teillä käytetään suolaa. Pitkä ja jatkuva altistus suolavedelle ruostuttaa lopulta kaikkein kestävimmänkin akselin. Emalipinnoite, alarungon suojaus ja säännölliset pesut auton alta ovat kaikkein parhaita ehkäisykeinoja. Purkillinen hyvää ruosteenestomaalia maksaa noin 15 euroa ja soveltuu täydellisesti taka-akselille. Vaikka ruosteenestolakkaa voidaan laittaa suoraan ruosteeseen, ensikäsittely irrotusaineella tai ruosteenpoistajalla voi parantaa lopputulosta.
Tuote-ehdotuksia: