Olka-akseli autoosi

Olka-akseli Top auto merkit
- BMW 3-sarja Olka-akseli
- VW GOLF Olka-akseli
- BMW 5-sarja Olka-akseli
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Olka-akseli
- AUDI A4 Olka-akseli
- VOLVO V70 Olka-akseli
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Olka-akseli
- TOYOTA AVENSIS Olka-akseli
- TOYOTA COROLLA Olka-akseli
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Olka-akseli
- FORD FOCUS Olka-akseli
- OPEL ASTRA Olka-akseli
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Olka-akseli
- NISSAN QASHQAI Olka-akseli
- HONDA CR-V Olka-akseli
- FORD TRANSIT
Olka-akseli viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Useat jousitusrakenteista eivät ole olemassa vain siksi, että ne yhdistäisivät korin jollain tavalla pyöriin. Jousitus koostuu useammista osista, joista useat vastaavat siitä, että ohjauksen, jousien ja iskunvaimennuksen teho siirtyy optimaalisesti. Vaikka olka-akselit eivät näytäkään mitenkään erityisiltä, ne huolehtivat kuitenkin tasaisesta ajomukavuudesta ja ovat erityisesti vastuussa ohjausliikkeiden tarkasta toteutuksesta. Ilman olka-akseleita esimerkiksi värinä tuntuisi selvästi suodattamattomampana matkustamossa. Usein olka-akseleita kutsutaan yksinkertaisesti vain pyöränkannattajiksi. Yleensä etu- ja taka-akselien olka-akselit eroavat selvästi toisistaan.
Periaatteessa riippuu ohjauksesta minkä tyyppinen olka-akseli asennetaan. Jos esimerkiksi on kyse jäykästä akselista, voidaan tämä kiinnittää joko kiinteänä tai liikkuvana. Erillisjousituksen osalta tilanne näyttää sitä vastoin erilaiselta. Olka-akselin toiminto on tällöin integroitu jo joustintuen tai akselitangon toimintaan. Olka-akselit kuuluvat ajoneuvon jousittamattomaan massaan. Se tarkoittaa, että ne liikkuvat pyörien kanssa aina jousituksen toimiessa. Näin rasite nousee pois tämän jousituselementin päältä, minkä valmistaja luonnollisesti ottaa huomioon tuotantoprosessissa. Sen vuoksi nämä henkilöajoneuvon osat valmistetaan lähes poikkeuksetta hylkivästä karkaistusta teräksestä, mahdollisimman pitkän eliniän saavuttamiseksi. Tästä huolimatta käy yhä uudelleen niin, että olka-akselit on uusittava.
Vaikka kyse ei ole varsinaisesti tyypillisistä kuluvista osista, vaihdetaan olka-akselit uusiin useimmiten joko onnettomuuden tai epätavallisen kovan mekaanisen rasituksen jälkeen. Sen, onko olka-akseli todella irronnut, voi todeta aivan yksinkertaisesti huoltotasolla pyörien liiallisesta löysyydestä, edellyttäen että pallonivel ja pyörän laakerit voidaan sulkea pois. Koska viallinen olka-akseli voi muodostua valtavaksi turvallisuusongelmaksi, tulisi se vaihtaa välittömästi laadullisesti korkeatasoiseen varaosaan. Omatoimisesti tämä korjaus onnistuu valitettavasti vain harvoin, koska siihen vaaditaan erityistyökaluja. Siitä huolimatta uuden olka-akselin osto omatoimisesti verkkokaupasta voi kannattaa, yksinkertaisesti koska ehdot täällä ovat paljon edullisemmat ja koska täältä löytyy ennakkoon yksityiskohtaista tietoa varaosista.