Kallistuksenvakaajan puslat autoosi

Kallistuksenvakaajan puslat Top auto merkit
- BMW 3-sarja Kallistuksenvakaajan puslat
- VW GOLF Kallistuksenvakaajan puslat
- BMW 5-sarja Kallistuksenvakaajan kumit
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Kallistuksenvakaajan puslat
- AUDI A4 Kallistuksenvakaajan puslat
- VOLVO V70 Kallistuksenvakaajan kumit
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Kallistuksenvakaajan puslat
- TOYOTA AVENSIS Kallistuksenvakaajan puslat
- TOYOTA COROLLA Kallistuksenvakaajan kumit
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Kallistuksenvakaajan puslat
- FORD FOCUS Kallistuksenvakaajan puslat
- OPEL ASTRA Kallistuksenvakaajan kumit
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Kallistuksenvakaajan puslat
- NISSAN QASHQAI Kallistuksenvakaajan puslat
- HONDA CR-V Kallistuksenvakaajan kumit
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Alustan osat
Kallistuksenvakaajan puslat viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Pitää ohjausjärjestelmän vakaana ja sulavana
Vakaimet ovat teknisesti yksinkertaisia komponentteja, jotka ovat tärkeitä ohjausjärjestelmän vakauden kannalta. Vakain on itse asiassa vain terätanko, joka lisäksi liittää ohjausjärjestelmän koriin. Se varmistaa, ettei tien epätasaisuus vaikuta ohjaamiseen. Vakaimen heikkous on sen kiinnikkeet. Vakaimen toiminta on samankaltainen vääntövarren kanssa.
Vakaimen kiinnikkeet: Kestävät, mutta ei ikuiset
Vakaimen kiinnike koostuu kumihelasta, jonka keskellä on teräsmuhvi. Se on kiinnitetty korissa olevaan aukkoon ja pultattu vakaimeen. Monissa ajoneuvoissa vaikain ja sen kiinnikkeet ovat yksi osa.
Viallisen vakaimen kiinnikkeen tunnistaminen
Kaikkien muidenkin kumielementtien tavoin vakaimen kiinnikkeet voivat menettää kimmoisuutensa ajan myötä. Tämä tapahtuu usein huomaamatta ja nopeasti, jolloin kiinnike synnyttää kovaa koputusääntä. Viallinen vakaimen kiinnike ei aiheuta ajamisturvallisuuteen liittyviä välittömiä ongelmia, mutta ajomukavuus kärsii pahasti. Viallisen kiinnikkeen synnyttämä koputus ja metelöinti on todella epämiellyttävää ja vakaimen tehokkuus heikkenee. Viallisesta vakaimen kiinnikkeestä tulee sanomista katsastuksessa.
Vaihdanko vakaimen vai sen kiinnikkeen?
Vakaimen kiinnikkeen kohdalla tämä riippuu pitkälti komponentin koosta. Monissa tällaisissa rakennelmissa vakiovakain ja kiinnikkeet ovat yksi yhtenäinen osa. Usein tämä tarkoittaa sitä, että viallisten kiinnikkeiden vaihtaminen ei ole vaivan arvoista, vaan koko komponentti vaihdetaan.
Yleisesti ottaen on aina kannattavaa tarkistaa kaikki liittyvät komponentit, kun ohjausjärjestelmässä on vikaa. Kaikki ohjausjärjestelmän komponentit ikääntyvät samaa vauhtia. Tästä syystä viallinen vakaimen kiinnike on hyvin luultavasti merkki siitä, että myös muut komponentit ovat tulleet tiensä päähän.
Jousitusten ja ohjausjärjestelmien korjaussarjat ovat todella edullisia. Ne maksavat alle 200 euroa ja niiden avulla voidaan tehdä täydellinen kunnostus useimpiin pieniin ja keskikokoisiin ajoneuvoihin. Tämä on aina paras vaihtoehto ajoturvallisuuden kannalta ja katsastuksen läpäisemiseksi.
Jos ajoneuvosi vakain on hieno ja kallis komponentti, jonka kiinnikkeet on helppo vaihtaa, on tämä järkevämpi ratkaisu. Vakaimen kiinnikkeiden vaihtaminen on suhteellisen helppoa ja sen osaa tehdä keskiverto harrastelija mekaanikko, jolla on yleistä tietämystä ja tarvittavat työkalut.
Vakaimen kiinnikkeiden vaihtaminen
Jos vakain on rakenteeltaan yhtenäinen, monikaareinen terästanko, siinä on vähintään neljä kiinnike kohtaa. Nämä koostuvat yksinkertaisista kumiheloista, jotka on ruuvattu kehykseen pienen lisäkoteloinnin avulla. Tällöin koko vakain irrotetaan. Tätä varten ylimääräiset koteloinnit irrotetaan, jolloin perävakain pystytään irrottamaan moottoritilasta. Kiinnikkeet irrotetaan leikkaamalla ne irti mattoveitsellä. Seuraavaksi vakain puhdistetaan läpikotaisin ja voidellaan ennen uusien kiinnikkeiden asentamista. Tavallinen tunkeutuva öljy tai pehmeä saippua soveltuvat tähän tarkoitukseen. Uudet kiinnikkeet painetaan paikoilleen vanhojen kiinnikkeiden kohtaan. Vakain kieritetään takaisin kiinni ja asennetaan siihen kuuluvaan kohtaan. Maallikko pystyy tekemään tämän työn noin 2,5 tunnissa.
Vakaimen kiinnikkeiden hinta
Kiinnikkeet myydään aina pareina. Kannattimien kanssa uusi pari maksaa noin 5-30 euroa. Saatavilla on sekä puristimien kanssa että ilman niitä tulevia tuotteita. Jos puristin on hyvässä kunnossa, ei sitä välttämättä tarvitse vaihtaa. Ne on valmistettu yleensä messingistä tai galvanoidusta metallilevystä, joten ne ovat ruosteenkestäviä.
Tuote-ehdotuksia: