Kardaani autoosi

Kardaani Top auto merkit
- BMW 3-sarja Kardaani
- VW GOLF Kardaani
- BMW 5-sarja Nivelakseli
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Kardaani
- AUDI A4 Kardaani
- VOLVO V70 Nivelakseli
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Kardaani
- TOYOTA AVENSIS Kardaani
- TOYOTA COROLLA Nivelakseli
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Kardaani
- FORD FOCUS Kardaani
- OPEL ASTRA Nivelakseli
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Kardaani
- NISSAN QASHQAI Kardaani
- HONDA CR-V Nivelakseli
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Alustan osat
Kardaani viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Vetoakselin tehtävä moottoriajoneuvoissa on siirtää polttomoottorin vääntömomentti vetäviin pyöriin. Vetoakselit ovat osa voimansiirtoa. Vetoakselit kestävät tavallisesti ajoneuvon koko eliniän, mutta testeissä ne ovat kuitenkin osoittautuneet voimansiirron murtokohdiksi.
Malleissa, joissa on moottori edessä ja etuveto, kutsutaan vetoakseleita myös puoliakseleiksi. Takavetoisissa henkilöautoissa, joissa on moottori edessä, on vetoakseli niputettu auton keskiosiin polttomoottorin ja takarenkaiden differentiaalin väliin, ja sitä kutsutaan myös kardaaniakseliksi. Tämän tyyppinen vetoakseli toimii yleensä kaksiosaisesti, koska sen täytyy kantaa jaon vuoksi myös aksiaalinen pitkittäissiirtymä.
Vetoakseli ohjautuviin pyöriin (etu- ja neliveto) on lisäksi rakennettu homokineettiseksi, koska nivelten täytyy vetomomentin lisäksi kestää symmetrinen kulmanopeus. Tätä vakionopeusniveltä kutsutaan myös homokineettiseksi niveleksi. Periaatteessa molempien akselitappien kaikkiin rakennusmalleihin on olemassa niveliä, jotka on suojattu kumista ja nykyään myös termoplastisesta elastomeerista valmistetuilla suojakumeilla. Nämä suojakumit on täytetty öljyllä, jota ei tarvitse uusia. Jos suojakumit kuitenkin vahingoittuvat joko yli-ikäisyyden tai ulkopuolisten tekijöiden johdosta, öljy valuu auton käytön yhteydessä pois, mikä johtaa nivelten tuhoutumiseen.
Etuvetoisten autojen vialliset suojakumit on usein tunnistettavissa myös siitä, että ajoneuvon etummaisissa ovissa on selvästi havaittavia öljyjälkiä. Myös öljyn ja lian kanssa emulgoitunut sadevesi aiheuttaa nivelten ylimääräistä kulumista. Jos nivelakselin suojakumit ovat jo kovin vahingoittuneet, on oletettavissa, että myös nivel itse on vahingoittunut. Suhteellisen suuren työmäärän vuoksi on suositeltavaa uusia suojakumien lisäksi myös itse nivel. Koko vetoakselin vaihdon yhteydessä tulee huolehtia siitä, että myös laipan ruuvit tulevat uusittua.
Malleissa, joissa on moottori edessä ja etuveto, kutsutaan vetoakseleita myös puoliakseleiksi. Takavetoisissa henkilöautoissa, joissa on moottori edessä, on vetoakseli niputettu auton keskiosiin polttomoottorin ja takarenkaiden differentiaalin väliin, ja sitä kutsutaan myös kardaaniakseliksi. Tämän tyyppinen vetoakseli toimii yleensä kaksiosaisesti, koska sen täytyy kantaa jaon vuoksi myös aksiaalinen pitkittäissiirtymä.
Vetoakseli ohjautuviin pyöriin (etu- ja neliveto) on lisäksi rakennettu homokineettiseksi, koska nivelten täytyy vetomomentin lisäksi kestää symmetrinen kulmanopeus. Tätä vakionopeusniveltä kutsutaan myös homokineettiseksi niveleksi. Periaatteessa molempien akselitappien kaikkiin rakennusmalleihin on olemassa niveliä, jotka on suojattu kumista ja nykyään myös termoplastisesta elastomeerista valmistetuilla suojakumeilla. Nämä suojakumit on täytetty öljyllä, jota ei tarvitse uusia. Jos suojakumit kuitenkin vahingoittuvat joko yli-ikäisyyden tai ulkopuolisten tekijöiden johdosta, öljy valuu auton käytön yhteydessä pois, mikä johtaa nivelten tuhoutumiseen.
Etuvetoisten autojen vialliset suojakumit on usein tunnistettavissa myös siitä, että ajoneuvon etummaisissa ovissa on selvästi havaittavia öljyjälkiä. Myös öljyn ja lian kanssa emulgoitunut sadevesi aiheuttaa nivelten ylimääräistä kulumista. Jos nivelakselin suojakumit ovat jo kovin vahingoittuneet, on oletettavissa, että myös nivel itse on vahingoittunut. Suhteellisen suuren työmäärän vuoksi on suositeltavaa uusia suojakumien lisäksi myös itse nivel. Koko vetoakselin vaihdon yhteydessä tulee huolehtia siitä, että myös laipan ruuvit tulevat uusittua.
Tuote-ehdotuksia: