Tasauspyörästö autoosi

Tasauspyörästö Top auto merkit
- BMW 3-sarja Tasauspyörästö
- VW GOLF Tasauspyörästö
- BMW 5-sarja Tasauspyörästö
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Tasauspyörästö
- AUDI A4 Tasauspyörästö
- VOLVO V70 Tasauspyörästö
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Tasauspyörästö
- TOYOTA AVENSIS Tasauspyörästö
- TOYOTA COROLLA Tasauspyörästö
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Tasauspyörästö
- FORD FOCUS Tasauspyörästö
- OPEL ASTRA Tasauspyörästö
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Tasauspyörästö
- NISSAN QASHQAI Tasauspyörästö
- HONDA CR-V Tasauspyörästö
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Alustan osat
Tasauspyörästö viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Varmistaa turvallisen kääntymisen
Tasauspyörästö on taka- ja nelivetoisten ajoneuvojen integroitu osa. Sen tarkoitus on ohjata renkaiden pyörimisnopeutta käännöksissä.
Helpompi propulsio piilotetuilla haasteilla
Edessä sijaitsevan moottorin ja takavetoisuuden yhdistelmä olivat autoalan standardi pitkän aikaa. Tämän vetoisuuden teknisesti yksinkertainen toteutus teki valmistamisesta edullisempaa kuin yksityiskohtaisemmasta etuvetoisuudesta. Lisäksi takavetoisuuden “kickdown”-ominaisuus kiihdytettäessä luo erityisen ajodynaamisuuden. Tästä syystä monet huippuvalmistajat yhä valmistavat tällaisia autoja.
Takavetoisuudella on kuitenkin rajoituksensa käännöksissä. Takavetoisissa autoissa painon jakautuminen on epäsuotuisaa, koska raskas moottori ei paina renkaita. Tästä syystä ajolinjalla on tapana heittelehtiä käännöksissä.
Takavetoisuudessa on rakenteellisia heikkouksia koskien renkaiden pyörimisnopeutta. Jos ne olisivat kiinteästi yhdistetty, tämä johtaisi ongelmiin käännöksissä: ulompi rengas kulkee aina pidemmän matkan käännöksessä kuin sisempi. Jos molemmat renkaat pyörivät samalla nopeudella, sisempi rengas pyörisi ulos tai ulompi rengas laahaisi perässä pyörien liian hitaasti. Tämän seurauksena olisi paha ajodynamiikan huononeminen ja renkaat kuluisivat nopeammin. Ratkaisu tähän ongelmaan oli tasauspyörästö. Jokaisella renkaalla on oikea nopeus Tasauspyörästö on pieni ylimääräinen vaihteisto, joka automaattisesti ja tarkasti jakaa moottorin torsion renkaisiin. Moottorin torsio siirtyy normaalista vaihteistosta pitkään akseliin, niin sanottuun vetoakseliin. Tämä vetoakseli ei siirrä tasauspyörästön torsiota kiinteään, yhtenäiseen molempia renkaita yhdistävään akseliin. Sen sijaan se käyttää rattaita torsion siirtämiseksi takarenkaisiin erillisten akselien avulla. Eri vetoiset takarenkaat, joissa on eri voimat käännöksissä, vastaanottavat nyt tismalleen vetävien renkaiden nopeuden. Tasauspyörästö on siis itseään säätelevä järjestelmä, joka ei tarvitse erillistä ohjausta. Tasauspyörästön viat Siellä, missä liikkuvat rattaat, laakerit ja pyörivät akselit vaikuttavat toisiinsa, tarvitaan kestävää voitelua. Jos tätä ei ole, kitkavoimat aloittavat tuhonsa heti, mikä johtaa jumiutuneisiin, käyttökelvottomiin tai kuluneisiin osiin. Lisäksi voitelu on keino korroosion torjumiseksi, joka muutoin aiheuttaa samanlaisia vahinkoja. Vuodot ovat yleinen tasauspyörästön vika. Vaikka tasauspyörästön vaihteisto on yksinkertainen ja melko helposti saatava komponentti, tiivisteiden vaihtaminen voi olla yllättävän työlästä. Joihinkin tiivisteisiin pääsee käsiksi vain sisäpuolelta, minkä takia tasauspyörästö tulee irrottaa ja purkaa täysin, jos se vuotaa öljyä.
Tasauspyörästössä oleva öljy myös ikääntyy ajan myötä. Jos vaihtovälejä laiminlyödään, se saattaa menettää voitelevan vaikutuksensa, mikä taas on vahingollista tasauspyörästön mekaniikalle. Tasauspyörästön korjaaminen Tasauspyörästön korjaaminen rajoittuu osien vaihtamiseen. Jos kotelointi tai vetoakselit ovat vahingoittuneet pahasti, ei korjaaminen yleensä ole sen arvoista. On paljon nopeampaa vaihtaa koko yksikkö uuteen, mikä ei säästä pelkästään rahaa, vaan tarjoaa myös pitkäikäisemmän ratkaisun.
Jokaiselle tasauspyörästön tyypille on valmistajan tarjoamia kunnostussarjoja. Näihin sisältyy kaikki tarvittavat tiivisteet ja laakerit. Tiivistesarjan hinta alkaa 120 eurosta, riippuen ajoneuvon tyypistä. Rekoille tarkoitetut sarjat voivat kuitenkin maksaa jopa 1000 euroa.
Takavetoisuudessa on rakenteellisia heikkouksia koskien renkaiden pyörimisnopeutta. Jos ne olisivat kiinteästi yhdistetty, tämä johtaisi ongelmiin käännöksissä: ulompi rengas kulkee aina pidemmän matkan käännöksessä kuin sisempi. Jos molemmat renkaat pyörivät samalla nopeudella, sisempi rengas pyörisi ulos tai ulompi rengas laahaisi perässä pyörien liian hitaasti. Tämän seurauksena olisi paha ajodynamiikan huononeminen ja renkaat kuluisivat nopeammin. Ratkaisu tähän ongelmaan oli tasauspyörästö. Jokaisella renkaalla on oikea nopeus Tasauspyörästö on pieni ylimääräinen vaihteisto, joka automaattisesti ja tarkasti jakaa moottorin torsion renkaisiin. Moottorin torsio siirtyy normaalista vaihteistosta pitkään akseliin, niin sanottuun vetoakseliin. Tämä vetoakseli ei siirrä tasauspyörästön torsiota kiinteään, yhtenäiseen molempia renkaita yhdistävään akseliin. Sen sijaan se käyttää rattaita torsion siirtämiseksi takarenkaisiin erillisten akselien avulla. Eri vetoiset takarenkaat, joissa on eri voimat käännöksissä, vastaanottavat nyt tismalleen vetävien renkaiden nopeuden. Tasauspyörästö on siis itseään säätelevä järjestelmä, joka ei tarvitse erillistä ohjausta. Tasauspyörästön viat Siellä, missä liikkuvat rattaat, laakerit ja pyörivät akselit vaikuttavat toisiinsa, tarvitaan kestävää voitelua. Jos tätä ei ole, kitkavoimat aloittavat tuhonsa heti, mikä johtaa jumiutuneisiin, käyttökelvottomiin tai kuluneisiin osiin. Lisäksi voitelu on keino korroosion torjumiseksi, joka muutoin aiheuttaa samanlaisia vahinkoja. Vuodot ovat yleinen tasauspyörästön vika. Vaikka tasauspyörästön vaihteisto on yksinkertainen ja melko helposti saatava komponentti, tiivisteiden vaihtaminen voi olla yllättävän työlästä. Joihinkin tiivisteisiin pääsee käsiksi vain sisäpuolelta, minkä takia tasauspyörästö tulee irrottaa ja purkaa täysin, jos se vuotaa öljyä.
Tasauspyörästössä oleva öljy myös ikääntyy ajan myötä. Jos vaihtovälejä laiminlyödään, se saattaa menettää voitelevan vaikutuksensa, mikä taas on vahingollista tasauspyörästön mekaniikalle. Tasauspyörästön korjaaminen Tasauspyörästön korjaaminen rajoittuu osien vaihtamiseen. Jos kotelointi tai vetoakselit ovat vahingoittuneet pahasti, ei korjaaminen yleensä ole sen arvoista. On paljon nopeampaa vaihtaa koko yksikkö uuteen, mikä ei säästä pelkästään rahaa, vaan tarjoaa myös pitkäikäisemmän ratkaisun.
Jokaiselle tasauspyörästön tyypille on valmistajan tarjoamia kunnostussarjoja. Näihin sisältyy kaikki tarvittavat tiivisteet ja laakerit. Tiivistesarjan hinta alkaa 120 eurosta, riippuen ajoneuvon tyypistä. Rekoille tarkoitetut sarjat voivat kuitenkin maksaa jopa 1000 euroa.
Tuote-ehdotuksia: