Vetonivel (vetoakseli) autollesi

Vetonivel (vetoakseli) Top auto merkit
- Vakionopeusnivel BMW 3-sarja
- BMW 5-sarja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- VW GOLF
- Vakionopeusnivel MERCEDES-BENZ C-sarja
- AUDI A4
- VOLVO V70
- VW PASSAT
- Vakionopeusnivel SKODA OCTAVIA
- AUDI A6
- TOYOTA AVENSIS
- VW TRANSPORTER
- Vakionopeusnivel TOYOTA COROLLA
- FORD FOCUS
- OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Vakionopeusnivel MERCEDES-BENZ SPRINTER
- FIAT DUCATO
- HONDA CR-V
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Päävoimansiirto / kytkin
Vetonivel (vetoakseli) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Ohjattava auto
Ajovarsi on sekä etu- että nelivetoisten ajoneuvojen integroitu osa. Se helpottaa jousituksen kaksoistoimintoa. Tämä komponentti varmistaa ohjattavuuden ja työntövoiman.
Ajovarren toiminta
Ajovarsi on vastuussa moottorin synnyttämän torsion siirtämisestä vaihteistosta eturenkaisiin. Ajovarsi on todella monimutkainen komponentti ja a siinä on monia rinnakkaisia osia. Etuvetoisissa ajoneuvoissa on vaihteistoon ja renkaisiin yhdistetty ajovarsi. Vaihteiston puolen ajovarren tulee siirtää torsio, vaikka ajovarsi liikkuu ylös ja alas. Renkaiden puolen ajvarsi varmistaa sen, että torsio siirtyy käännyttäessä ja ylös- ja alas liikkeissä.
Ajovarren rakenne
Ajovarret ovat periaatteessa suuria laakereita, joihin on kiinnitetty ajovarsi. Suuret ajovarsien pallot siirtävät torsion radiaalisessa suunnassa. Monta kiinnityspistettä varmistaa sen, että ruuvit pysyvät kiinni eturenkaassa. Tämä varmistaa sen, että torsio ja nopeus siirtyy ongelmitta.
Ajovarren viat
Ajovarret saattavat vaurioitua, jos niitä käytetään väärin tai sisäisestä kulumisesta. Tämän huomaa, kun ajovarret alkavat “itkeä”, halkeilla tai kolista. Ajovarren korjaus tulee tehdä pikimmiten. Tämä vika saattaa johtaa ohjauksen lukittumiseen.
“Urheilullinen” ajaminen tai driftaus voi vahingoittaa ajovarren palloja ja laakerisuojia. Tämä johtaa ajovarren nivelten, pallojen ja koteloiden välisen toiminnan häiriöihin. Tällöin voimaa ei enää siirretä tasaisesti vaan pikemminkin yhtäkkiä. Tällöin ajovarressa ja oleva vika pahenee. Kovat ajovarteen kohdistuvat voimat luovat suurta sisäistä kitkaa. Jotta tämä olisi mahdollisimman vähäistä, on ajovarsissa pysyvä voitelu. Sitä pitää paikoillaan kumipalkeet, eli niin sanotut ajovarren tiivisteet. Jos tiiviste vahingoittuu, voiteluaine karkaa. Ajovarren liikkuvien osien voitelu vähenee heikkenee jatkuvasti. Lisäksi kosteus ja lika voivat lävistää ja vahingoittaa komponentteja ruosteella ja hiertymällä. Ajovarren käyttöikä Oikein käytettynä ja säännöllisesti huollettuna ajovarret kestävät todella pitkään. Tämä riippuu myös hieman niiden tyypistä. Joissakin ajoneuvoissa nämä komponentit rasittuvat enemmän niiden designin vuoksi. Renaultin Rapid -pakettiautoa pelättiin, koska tämä komponentti kului siinä niin nopeasti. Yli 100 000 ajokilometrin jälkeen ajovarret tulee kuitenkin yleensä vaihtaa.
Näiden komponenttien elinikä pitenee huomattavasti, jos akselisuojien kireys tarkistetaan säännöllisesti. Koska ulkona oleva komponentti on aina sään armoilla, akselisuojiin kohdistuu hyvin paljon rasitusta. Soran aiheuttamat halkeamat ja vahingot voivat nopeasti levitä, aiheuttaen suojuksen täydellisen hajoamisen. Jos tätä ei huomata nopeasti, ajovarsi vahingoittuu. Jos nämä osat vaurioituvat, ei niitä voida korjata, vaan ne tulee vaihtaa kokonaan. Heti kun akselisuojat ovat haljenneet tai niistä vuotaa voiteluainetta, tulee korjaus suorittaa pikimmiten. Kuinka paljon ajovarret maksavat? Ajovarren laatu riippuu valmistusmateriaaleista ja tuotannon tarkkuudesta. Tämä pätee yksittäisten osien tuotantoon sekä varaosan kokoamisen huolellisuuteen. Kumpikaan näistä ei näy valmiissa tuotteessa. On kuitenkin suuri merkitys käyttöiän puolesta, onko materiaaleissa ja valmistuksessa säästelty, vai tarjoaako valmistaja tinkimätöntä laatua. Täten merkkituotteiden valinta on todella tärkeää näiden kovasti rasittuvien osien kohdalla, jotka vaativat työlästä huoltoa. Kokonainen setti merkkiajovarsia, sisältäen akselisuojat, klipsut ja voiteluaineen, maksaa noin 30 €. Hinta riippuu myös ajoneuvon tyypistä. Ajovarsien vaihto Ajovarsien vaihdon voi suorittaa keskihyvä harrastelija-asentaja, ja se kestää noin kaksi tuntia per puoli. Erikoistunut huoltamo pystyy tekemään tämän työn noin 90 minuutissa. Korjaus vaatii joitakin erikoistyökaluja ja paljon asiantuntemusta. Jos raidetanko irrotetaan ajovarsien irrottamisen yhteydessä, tulee sen asento merkata ylös tai laskea sen kierteiden määrä. Jos tätä ei tehdä, täytyy se säätää jälkikäteen. Muutoin ajoneuvon suunnallinen vakaus heikkenee ja renkaat kuluvat epätasaisesti.
“Urheilullinen” ajaminen tai driftaus voi vahingoittaa ajovarren palloja ja laakerisuojia. Tämä johtaa ajovarren nivelten, pallojen ja koteloiden välisen toiminnan häiriöihin. Tällöin voimaa ei enää siirretä tasaisesti vaan pikemminkin yhtäkkiä. Tällöin ajovarressa ja oleva vika pahenee. Kovat ajovarteen kohdistuvat voimat luovat suurta sisäistä kitkaa. Jotta tämä olisi mahdollisimman vähäistä, on ajovarsissa pysyvä voitelu. Sitä pitää paikoillaan kumipalkeet, eli niin sanotut ajovarren tiivisteet. Jos tiiviste vahingoittuu, voiteluaine karkaa. Ajovarren liikkuvien osien voitelu vähenee heikkenee jatkuvasti. Lisäksi kosteus ja lika voivat lävistää ja vahingoittaa komponentteja ruosteella ja hiertymällä. Ajovarren käyttöikä Oikein käytettynä ja säännöllisesti huollettuna ajovarret kestävät todella pitkään. Tämä riippuu myös hieman niiden tyypistä. Joissakin ajoneuvoissa nämä komponentit rasittuvat enemmän niiden designin vuoksi. Renaultin Rapid -pakettiautoa pelättiin, koska tämä komponentti kului siinä niin nopeasti. Yli 100 000 ajokilometrin jälkeen ajovarret tulee kuitenkin yleensä vaihtaa.
Näiden komponenttien elinikä pitenee huomattavasti, jos akselisuojien kireys tarkistetaan säännöllisesti. Koska ulkona oleva komponentti on aina sään armoilla, akselisuojiin kohdistuu hyvin paljon rasitusta. Soran aiheuttamat halkeamat ja vahingot voivat nopeasti levitä, aiheuttaen suojuksen täydellisen hajoamisen. Jos tätä ei huomata nopeasti, ajovarsi vahingoittuu. Jos nämä osat vaurioituvat, ei niitä voida korjata, vaan ne tulee vaihtaa kokonaan. Heti kun akselisuojat ovat haljenneet tai niistä vuotaa voiteluainetta, tulee korjaus suorittaa pikimmiten. Kuinka paljon ajovarret maksavat? Ajovarren laatu riippuu valmistusmateriaaleista ja tuotannon tarkkuudesta. Tämä pätee yksittäisten osien tuotantoon sekä varaosan kokoamisen huolellisuuteen. Kumpikaan näistä ei näy valmiissa tuotteessa. On kuitenkin suuri merkitys käyttöiän puolesta, onko materiaaleissa ja valmistuksessa säästelty, vai tarjoaako valmistaja tinkimätöntä laatua. Täten merkkituotteiden valinta on todella tärkeää näiden kovasti rasittuvien osien kohdalla, jotka vaativat työlästä huoltoa. Kokonainen setti merkkiajovarsia, sisältäen akselisuojat, klipsut ja voiteluaineen, maksaa noin 30 €. Hinta riippuu myös ajoneuvon tyypistä. Ajovarsien vaihto Ajovarsien vaihdon voi suorittaa keskihyvä harrastelija-asentaja, ja se kestää noin kaksi tuntia per puoli. Erikoistunut huoltamo pystyy tekemään tämän työn noin 90 minuutissa. Korjaus vaatii joitakin erikoistyökaluja ja paljon asiantuntemusta. Jos raidetanko irrotetaan ajovarsien irrottamisen yhteydessä, tulee sen asento merkata ylös tai laskea sen kierteiden määrä. Jos tätä ei tehdä, täytyy se säätää jälkikäteen. Muutoin ajoneuvon suunnallinen vakaus heikkenee ja renkaat kuluvat epätasaisesti.
Tuote-ehdotuksia: