Pyörännapa autoosi
Pyörännapa Top auto merkit
- BMW 3-sarja Pyörän napa
- Pyörän napa BMW 5-sarja
- Pyörännavat MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Pyörän napa
- Pyörän napa AUDI A4
- Pyörännavat VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Pyörän napa
- Pyörän napa VW TRANSPORTER
- Pyörännavat SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Pyörän napa
- Pyörän napa FORD MONDEO
- Pyörännavat MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Pyörän napa
- Pyörän napa FORD TRANSIT
- Pyörännavat MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Pyörännapa viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Kääntyvät pyörät pyörän navan avulla
Pyörän napa on massiivinen valuteräksestä valmistettu osa, joka on asennetun akselin tappiin, akselin jäykkään osaan. Pyörän laakeri on integroitu pyörän napaan. Pyörännapa on kiekko, jossa on reikien muodostama rengas, joihin voi kiinnittää muita komponentteja, kuten jarrulevyt tai etupyörän.
Pyörännavan viat
Ajon turvallisuuden vuoksi pyörän napaa ei ole tehty kulutus osaksi. Se kestää auton koko käyttöiän murtumatta, huolimatta siihen kohdistuvasta korkeasta rasituksesta. Teoriassa, pyörännavan murtuminen on mahdollista, vaikka siinä tapauksessa siinä pitäisi olla materiaalivirhe. Pyörän laakeri on toisaalta määritelty kulutusosaksi, ja se sijaitsee keskellä pyörän napaa ja se on yhdistetty akselin tappiin. Ajoneuvosta riippuen pyörän laakerit täytyy vaihtaa 50,000-80,000 kilometrin välein. Pyörännapa tarkastetaan vaurioiden varalta, aina pyörän laakerien vaihdon yhteydessä. Jos havaitaan merkittäviä vikoja, pyörän napa vaihdetaan yleensä samassa yhteydessä.
Pyörännavan vaihtaminen
Haaste pyörän navan vaihdossa on irrottaa se akselin tapista, jossa vaaditaan erityinen työkalu. Tämä korjaus on hyvin harvinainen toimenpide ja näiden työkalujen ostaminen kotikäyttöön ei ole yleensä kannattavaa. Pyörän navan vaihto olisi teetettävä autokorjaamolla.
Viallisen pyörännavan kuulee hakkaavista ja kopisevista äänistä, jotka ilmestyvät hyvin nopeasti. Jos napa todella murtuu, pyörä lähtee välittömästi irti.
Pyörännavan mutteri pitää navan paikoillaan. Sen kiinnittymisen varmistaa lukkoprikka, joka tulee aina myös vaihtaa. Pyörännavan mutteri on ruuvattu kiinni hyvin tiukasti. Jos se ei irtoa heti, kokeile sen lämmittämistä kosaanilla kunnes se irtoaa. Lisäksi, jakoavaimen varren pidentäminen voi synnyttää vaaditun vipuvaikutuksen.
Pyörännavan takana oleva pidäkerengas kytkee sen akseliin. Renkaan irrottaminen on lähes mahdotonta ilman erikoistyökaluja.
Jos pyörän napa pitää vaihtaa, pyörän laakerit tulee aina vaihtaa samalla. Vaikka ne olisivat aivan uudet, mahdolliset pyörännavan vahingot ovat voineet vaikuttaa myös laakereihin. Näin ollen pyörän laakereita ei yleensä ei myydä erikseen, vaan osana sarjaa. Sarjaa sisältyvät yleensä pyörän laakerit ja akselin suojat. Pyörännavan vaihdon yhteydessä tulee aina vaihtaa kaikki siihen liittyvät osat.
Pyörännavan sarjan kustannukset
Pyörännavan tulee olla aina laadukas komponentti. Joissakin kulutusosien tapauksessa, kuten esim. takaäänenvaimentimen kohdalla, halpa tuote voi riittää varaosaksi. Pyörännapa taas on aivan keskeinen osa ja sen toimintahäiriöt johtavat erittäin vaarallisiin tilanteisiin. Siksi sinun ei pitäisi säästää uuden osan tuotemerkissä, laadussa tai hinnassa. Täysien pyörännavan sarjojen hinnat alkavat 29,90 eurosta. Saadaksesi laadukkaat varaosat, ole valmis sijoittamaan kaksi kertaa enemmän. Näin toimit turvallisesti, sillä saat varmasti sopivan, laadukkaan ja tarkastetun auton osan.