Kuvittele ajavasi moottoritiellä vailla huolen häivää, kunnes yhtäkkiä käy näin: tavallisesta poiketen auton nopeus laskee yhtäkkiä – ja tämän jälkeen se palautuu jälleen normaaliksi. Tämä ilmiö tunnetaan tehon menettämisenä ja sille on valitettavasti todella monia syitä. Lue tästä artikkelista, mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä.
Mukavuuden ja ympäristönsuojelun hinta
Auto tarvitsee kulkemiseen kolmea asiaa: ilmaa, polttoainetta ja sytytyskipinän. Jos yhtä näistä asioista ei ole saatavilla tarpeeksi, tällä on väistämättä vaikutus auton tehoon.
Vanhemmissa ajoneuvoissa tehon menettämisen syy on nopea selvittää:
Raittiin ilman syöttö moottoriin: Tarkista ilmansuodatin ja imuletku epätiiviyden varalta (nk. sivuilma). |
Polttoaine: Tarkista bensiinipumppu ja bensiinisuodatin. |
Sytytyskipinä: Tarkista sytytyspuola, virranjakaja, sytytyskaapeli sekä sytytystulpat. |
Näillä muutamilla toimenpiteillä oli mahdollista päästä aina vuoteen 1985 mennessä rakennettujen autojen tehon menetysten jäljille. Nykyään tehon menettämisen vianmääritys on hankalampaa monien polttoainejärjestelmää avustavien ja moduulien järjestelmien takia.
Tämän vuoksi vianmäärityksen ensimmäinen vaihe on vikamuistin lukeminen.
Vialliset anturit ovat usein syypäitä
Anturien tarkoitus on välittää ohjausyksikölle tiettyjä arvoja. Se säätelee raitisilman tai polttoaineen syöttöä niin, että auto toimii aina optimaalisesti.
Jos anturissa on kuitenkin vika, se ei toimita ollenkaan arvoja tai toimittaa vääriä arvoja. Tällöin ohjausyksikkö ymmärtää ne väärin. Ohjausyksiköt osaavat kuitenkin havaita epätodennäköiset arvot. Virheellinen arvo merkitään siksi muistiin, jotta se voidaan lukea. Näin viallinen anturi on nopeaa tunnistaa sopivalla lukijalla.
Anturi koostuu mittapäästä ja signaalijohdosta. Mittapää koostuu vastuksesta, joka muuttaa arvojaan ympäristön olosuhteiden mukaan. Viallinen mittapää tai signaalijohdon häiriö aiheuttaa siis anturin vioittuminen. Yleisiä antureita ovat:
![]() ![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]()
|
|
![]() |
Antureita pidetään yleensä kulutusosana. Niiden vaihtaminen on yleensä suhteellisen helppoa. Niiden poistamista varten on tarpeen poistaa suhteellisen pieni määrä komponentteja. Myös niiden hankintahinta on muihin komponentteihin verrattuna kohtuullinen. Anturin vaihdon jälkeen on vielä nollattava ohjausyksikön vikamuisti. Tällöin tehoa ei enää tulisi menettää.
Syynä ei ole vain ikääntyminen
Anturit ovat kulutusosia, joiden käyttöikä on rajallinen. On silti suositeltavaa, että anturin rikkoutumisen syy tutkitaan tarkoin. Selkeästi palaneella anturilla ei ole mitään tekemistä ikääntymisestä johtuvan kulumisen kanssa. Tällöin on toinen, syvemmällä piilevä vika, joka on korjattava.
Voi toki olla mahdollista, että anturin antamat arvot ovat täysin oikeat. Tällöin kokoonpanon osa, josta arvot mitataan, on viallinen. Viimeistään kun teho ei palaudu anturin vaihtamisen jälkeen ja saadaan jälleen vikaviesti, tulisi perehtyä ongelmaan tarkemmin.
Monet tehon menettämisen syyt ovat tosin nykyään helposti havaittavia: tukkeutuneet ilmansuodattimet, vialliset sytytystulpat tai -kaapelit sekä haurastuneet imuletkut voivat toki aiheuttaa ongelmia nykyajoneuvoissakin. Nämä kuitenkin havaitaan nykyään luotettavasti anturien avulla.
Moottorin hätäkäyttö varoitusmerkkinä
Nykyaikaiset ajoneuvojen ohjausjärjestelmät voivat tietyin määrin estää sen, että auto käytännössä tuhoaisi itsensä. Tätä varten ohjausyksikkö kytkeytyy niin kutsutusti hätäkäytölle.
Tällöin suorituskyky heikkenee huomattavasti ja kojelaudan merkkivalo syttyy. Hätäkäyttö aktivoituu esimerkiksi silloin, kun moottori alkaa ylikuumentua. Hätäkäytön tarkoitus on, että ajoneuvo voidaan vielä kohtuullisen turvallisesti ajaa lähimmälle korjaamolle. Tällöin ei suinkaan kannata jättää huomiotta tai hyväksyä sitä, että auto ajaa hieman hitaammin. Jos odotat liian pitkään, voi seurauksena olla vakava moottorivika hätäkäytöstä huolimatta. Tämä voi tapahtua jo mainittujen lämpötilaongelmien vuoksi helposti.
EGR-venttiili suorituskyvyn haittaajana
Yksi dieselajoneuvojen pakokaasun puhdistusjärjestelmän komponenteista on EGR-venttiili. Se ohjaa jo palaneet pakokaasut takaisin polttokammioon ja laskee näin käyttölämpötilaa. Näin syntyy vähemmän typpioksideja.
EGR-venttiili on kuitenkin varsin altis nokeentumaan. Tämä tarkoittaa nokihiukkasten kertymistä, mikä vaikuttaa venttiilin säätötoimintoon ja kaventaa kanavaa. EGR-venttiili tulee siksi puhdistaa säännöllisesti. Jos EGR-venttiili on viallinen, ilmoitus tästä välitetään ohjausyksikölle. Jos vika on vakava, ohjausyksikkö voi jälleen kytkeä hätäkäytön päälle, ja tämä johtaa tehon heikkenemiseen.
Asteittainen tehon menettäminen ikääntymisen takia
Moottorit ovat dynaamisia kokoonpanoja, joissa on monia liikkuvia osia. Niiden suorituskyky määräytyy suurelta osin puristuksen eli sen mukaan, kuinka paljon ilma-polttoaineseosta voidaan puristaa yhteen.
Tähän vaikuttavat kaksi komponenttia: venttiilit ja männänrenkaat. Epätiivis venttiili saa käytännössä aikaan koko sylinterin hajoamisen. Tämän vian huomaa kuitenkin todella nopeasti.
Viallinen männänrengas voi kuitenkin olla jonkin aikaa huomaamaton. Tehon menettäminen on ennemminkin asteittaisempaa ja vähitellen tapahtuvaa. Vasta kun voiteluöljyä pääsee männänrenkaiden ohi polttokammioon, voi pakokaasuissa havaita sinistä väriä. Silloin moottori on jo menettänyt osan tehostaan. Tämä korjaus on yksi auton vaativimmista.
Turboahdin heikkona lenkkinä
Turboahtimien tarkoitus on tiivistää imetty ilma ja näin kasvattaa imupainetta.
Sen käyttöperiaate on periaatteessa todella yksinkertainen: kotelossa on kaksi turbiinia, jotka on yhdistetty akselilla. Yhtä turbiinia pyörittää pakokaasun virtaus. Tällöin toinenkin turbiini pyörii. Niiden tehtävä on puristaa imuilmaa. Hajonnut turboahdin ei enää purista ilmaa – moottorin teho heikkenee ja auto kulkee hitaammin. Turboahtimet ovat todella helppoja vaihtaa, mutta ne ovat kalliita komponentteja.
Pysy valppaana
Auton tehon menettäminen voi johtua pienistä, edullisista ja vähäpätöisistä syistä. Melko usein se on kuitenkin ennusmerkki suuremmasta moottoriviasta. Tämän vuoksi tätä oiretta ei tulisi koskaan jättää huomiotta, vaan selvittää syy ja korjata vahinko välittömästi. Näin voi hyvällä tuurilla estää suuremman vian.
Foto: PK Studio, Matis75, Lily Studio, Zapp2Photo, rocharibeiro, Stason4ik, kurhan, CAT SCAPE, Pavel Shlykov, Alraun, Iaroslav Neliubov, Comedstock / shutterstock.com