Venttiilivarren kumi autoosi

Venttiilivarren kumi Top auto merkit
- BMW 3-sarja Venttiilivarren kumi
- VW GOLF Venttiilivarren kumi
- BMW 5-sarja Venttiilinvarren kumit
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Venttiilivarren kumi
- AUDI A4 Venttiilivarren kumi
- VOLVO V70 Venttiilinvarren kumit
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Venttiilivarren kumi
- TOYOTA AVENSIS Venttiilivarren kumi
- TOYOTA COROLLA Venttiilinvarren kumit
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Venttiilivarren kumi
- FORD FOCUS Venttiilivarren kumi
- OPEL ASTRA Venttiilinvarren kumit
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Venttiilivarren kumi
- NISSAN QASHQAI Venttiilivarren kumi
- HONDA CR-V Venttiilinvarren kumit
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Moottori
Venttiilivarren kumi viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Pidä polttokammio puhtaana venttiilin öljytiivisteellä
Venttiilin öljytiiviste, tai lyhennettynä öljytiiviste, tiivistää nokka-akselin venttiilien tyvistä. Tämä estää nokka-akselista tulevaa öljyä pääsemästä polttokammioon. Öljytiivisteiden vaihtaminen on kallista, mutta sen voi suorittaa myös maallikko kärsivällisyydellä ja oikeilla työkaluilla. Täytyy kuitenkin noudattaa muutamaa tärkeää sääntöä.
Venttiilin öljytiivisteen sijainti ja tarkoitus
Venttiili koostuu itse teräksisestä venttiilistä, öljytiivisteestä, palautinjousesta ja venttiililevystä. Venttiili aukeaa, kun nokka-akseli painautuu suoraan venttiililevyä vasten tai välillisesti hydraulisen venttiilinnostimen kautta. Kun venttiiliä liikuttanut akseli on mennyt ohi, jousi työntää venttiilin takaisin kiinni. Venttiilin öljytiiviste on niin sanottu akselitiiviste. Tämä koostuu paksusta, kovasta kumista valmistetusta sylinteristä, jonka sisällä on reikä. Reiässä on sisähuuli. Tämä huuli on pääasiassa vastuussa venttiilin öljytiivisteen tiiviydestä. Muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen venttiilin nopea edestakainen liike saattaa kuluttaa öljytiivisteitä vähitellen. Ylikuumeneminen ja voiteluöljyn puuttuminen ovat pääsyyt öljytiivisteiden kulumiselle.
Öljytiivisteiden vikojen tunnistaminen
Jos venttiilin öljytiiviste on vahingoittunut, pääsee voiteluöljyä polttokammioon. Voiteluaineen palamisen huomaa pakokaasun seassa olevasta sinertävästä savusta. Voiteluöljyä voi päästä polttokammioon kuitenkin myös, jos männänrenkaat ovat vialliset. Viallisten öljytiivisteiden kohdalla selkeä sinertävä savu ilmenee kuitenkin todennäköisimmin moottorin ollessa kylmä. Kun venttiilit ovat saavuttaneet normaalin toimintalämpötilansa, ne saattavat laajeta sen verran, että tiiviys palautuu. Rikkinäiset männänrenkaat aiheuttavat jatkuvaa sinistä savua.
Tämä tunnistuskeino ei kuitenkaan ole täysin luotettava. Tästä syystä on yleistä aloittaa vian etsiminen vaihtamalla öljytiivisteet, kun pakoputkesta tulee sinistä savua. Tämä on paljon yksinkertaisempaa, edullisempaa ja nopeampaa kuin männänrenkaiden vaihtaminen.
Varsinkin turboahdetuissa moottoreissa on tärkeää, ettei polttokammiossa palavan öljyn syyn korjausta viivytellä. Muuten turboahdin saattaa vahingoittua pakokaasun sisältämän runsaan öljymäärän vuoksi. Katalysaattori saattaa myös vahingoittua, jos öljy palaa. Lisäksi öljyn palaminen tarkoittaa sitä, että öljyn määrä vähenee jatkuvasti, jolloin se täytyy tarkistaa säännöllisesti. Venttiilin öljytiivisteen korjaaminen Yleensä öljytiiviste vaihdetaan siten, että sylinterinkansi irrotetaan. Pienellä taidolla se voidaan kuitenkin tehdä myös kannen ollessa paikoillaan.
Jotta öljytiivisteet voidaan vaihtaa, täytyy venttiilin kansi ja mahdollisesti myös nokka-akseli irrottaa. Näin täytyy yleensä tehdä, jos mottoria ei ohjata hydraulitoimisilla venttiilinnostimilla. Jos hydraulitoimiset venttiilinnostimet on irrotettu, on todella tärkeää asentaa ne samoihin paikkoihin kuin mistä ne irrotettiin. Tämän varmistamiseksi kiinnitä hydraulitoimiset venttiilinnostimet pahviin ja numeroi ne. Nokka-akselin irrottamiseksi myös jakoketju tai jakohihna täytyy irrottaa. Tämä on loistava tilaisuus vaihtaa myös jakohihna, jolloin säästytään ylimääräiseltä huoltokerralta. Jakoketju voi venyä ajan myötä. Tästä syystä myös se voidaan vaihtaa öljytiivisteiden vaihdon yhteydessä.
Jos nokka-akseli on irrotettu, venttiililevy ja venttiilin jousi vedetään ulos pihdeillä. Tätä varten jousi tulee yleensä löysätä erikoistyökalulla. Venttiili ja venttiililevy on yleensä kiinnitetty toisiinsa kiiloilla, jotka voidaan irrottaa magneetin avulla. Varaosaliikkeissä on myynnissä työkaluja venttiilin öljytiivisteiden irrottamiseen. Nämä työkalut yksinkertaistavat työtä merkittävästi. Täytyy kuitenkin varmistaa, että venttiili ei putoa irrotettaessa polttokammioon. Varaosaliikkeissä on myynnissä myös erikoistyökaluja, joilla venttiilejä pidetään paikoillaan paineilman avulla. Näitä työkaluja pystyy myös vuokraamaan.
Kun uudet öljytiivisteet on asennettu ja komponentit asennettu takaisin paikoilleen, täytyy venttiilit laittaa takaisin kiinni. Tässä auttaa rakotulkki ja huolto-ohjeiden arvot, joiden avulla moottori saadaan säädettyä täydellisesti. Merkkivalmistajien laadukkaat venttiilin öljytiivisteet Vaikka venttiilien öljytiivisteet on hankala asentaa, ne ovat todella edullisia. Merkkivalmistajat, kuten FEBI BILSTEIN, harvoin pyytävät uudesta öljytiivisteestä enempää kuin euron, yleensä jopa vähemmän. Tästä syystä ei ole järkeä valita tuntemattoman valmistajan tuotteita.
Tämä tunnistuskeino ei kuitenkaan ole täysin luotettava. Tästä syystä on yleistä aloittaa vian etsiminen vaihtamalla öljytiivisteet, kun pakoputkesta tulee sinistä savua. Tämä on paljon yksinkertaisempaa, edullisempaa ja nopeampaa kuin männänrenkaiden vaihtaminen.
Varsinkin turboahdetuissa moottoreissa on tärkeää, ettei polttokammiossa palavan öljyn syyn korjausta viivytellä. Muuten turboahdin saattaa vahingoittua pakokaasun sisältämän runsaan öljymäärän vuoksi. Katalysaattori saattaa myös vahingoittua, jos öljy palaa. Lisäksi öljyn palaminen tarkoittaa sitä, että öljyn määrä vähenee jatkuvasti, jolloin se täytyy tarkistaa säännöllisesti. Venttiilin öljytiivisteen korjaaminen Yleensä öljytiiviste vaihdetaan siten, että sylinterinkansi irrotetaan. Pienellä taidolla se voidaan kuitenkin tehdä myös kannen ollessa paikoillaan.
Jotta öljytiivisteet voidaan vaihtaa, täytyy venttiilin kansi ja mahdollisesti myös nokka-akseli irrottaa. Näin täytyy yleensä tehdä, jos mottoria ei ohjata hydraulitoimisilla venttiilinnostimilla. Jos hydraulitoimiset venttiilinnostimet on irrotettu, on todella tärkeää asentaa ne samoihin paikkoihin kuin mistä ne irrotettiin. Tämän varmistamiseksi kiinnitä hydraulitoimiset venttiilinnostimet pahviin ja numeroi ne. Nokka-akselin irrottamiseksi myös jakoketju tai jakohihna täytyy irrottaa. Tämä on loistava tilaisuus vaihtaa myös jakohihna, jolloin säästytään ylimääräiseltä huoltokerralta. Jakoketju voi venyä ajan myötä. Tästä syystä myös se voidaan vaihtaa öljytiivisteiden vaihdon yhteydessä.
Jos nokka-akseli on irrotettu, venttiililevy ja venttiilin jousi vedetään ulos pihdeillä. Tätä varten jousi tulee yleensä löysätä erikoistyökalulla. Venttiili ja venttiililevy on yleensä kiinnitetty toisiinsa kiiloilla, jotka voidaan irrottaa magneetin avulla. Varaosaliikkeissä on myynnissä työkaluja venttiilin öljytiivisteiden irrottamiseen. Nämä työkalut yksinkertaistavat työtä merkittävästi. Täytyy kuitenkin varmistaa, että venttiili ei putoa irrotettaessa polttokammioon. Varaosaliikkeissä on myynnissä myös erikoistyökaluja, joilla venttiilejä pidetään paikoillaan paineilman avulla. Näitä työkaluja pystyy myös vuokraamaan.
Kun uudet öljytiivisteet on asennettu ja komponentit asennettu takaisin paikoilleen, täytyy venttiilit laittaa takaisin kiinni. Tässä auttaa rakotulkki ja huolto-ohjeiden arvot, joiden avulla moottori saadaan säädettyä täydellisesti. Merkkivalmistajien laadukkaat venttiilin öljytiivisteet Vaikka venttiilien öljytiivisteet on hankala asentaa, ne ovat todella edullisia. Merkkivalmistajat, kuten FEBI BILSTEIN, harvoin pyytävät uudesta öljytiivisteestä enempää kuin euron, yleensä jopa vähemmän. Tästä syystä ei ole järkeä valita tuntemattoman valmistajan tuotteita.
Tuote-ehdotuksia: