Ahtoputki autoosi

Turbon putket Top auto merkit
- BMW 3-sarja Ahtoputki
- VW GOLF Ahtoputki
- BMW 5-sarja Ahdinletku
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Ahtoputki
- AUDI A4 Ahtoputki
- VOLVO V70 Ahdinletku
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Ahtoputki
- TOYOTA AVENSIS Ahtoputki
- TOYOTA COROLLA Ahdinletku
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Ahtoputki
- FORD FOCUS Ahtoputki
- OPEL ASTRA Ahdinletku
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Ahtoputki
- NISSAN QASHQAI Ahtoputki
- HONDA CR-V Ahdinletku
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Moottori
Ahtoputki viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Kompressoidun ilman siirto ahtimen ilmaletkulla
Ahtimen ilmaletku on komponentti, joka löytyy viritetyistä ajoneuvoista. Se on laturin ja polttokammion yhdistävä elementti. Turboahtimen, mekaanisen ahtimen tai G-ahtimen kompressoima ilma siirretään ilmaletkun kautta sylintereihin palamaan. Vaikka ilmaletku on tekniseltä näkökannalta yksinkertainen komponentti, se on tärkeä osa moottorin ongelmattoman toiminnan kannalta.
Kompressoidun ilman reitti
Turboahtimien, mekaanisten ahtimien ja G-ahtimien tarkoitus on kompressoida sisäänottoilmaa. Mitä tiiviimpää ilma on, sitä enemmän se sisältää happea. Mitä enemmän happea päätyy polttokammioon, sitä puhtaampaa ja tehokkaampaa on palaminen. Moottorin teho kasvaa merkittävästi ja polttoaineen kulutus laskee. Kolme moduulia, jotka tiivistävät sisäänottoilmaa ovat turboahtimet, G-ahtimet ja sähkötoimiset ahtimet. Turboahtimet toimivat ajoneuvon pakokaasuilla. G-ahtimet saavat virtansa suoraan moottorista akselin, hihnan tai rattaan avulla. Sähköiset ahtimet saavat virtansa sähkömoottorista. Turboahdin on kaikkein yleisin, koska se on teknisesti yksinkertainen ja täten suhteellisen edullinen. Ahtimen ilmaletku sijaitsee suoraan laturin takana.
Ahtimen ilmaletkun rakenne
Ahtimen ilmaletkun täytyy kestää kovempaa kuormitusta kuin yksinkertaisen ilmakanavan. Ahtimen synnyttämä paine on 1-1,2 baaria (suhteellinen). Koska ahtimen sisäänottoilma ei kasvata pelkästään painetta vaan myös lämpötilaa, useimmat välijäähdyttimet sopivat useimpiin ahtimiin. Ne alentavat ilman lämpötilaa noin 140 °C:sta 90 °C:een. Tämä taas kasvattaa ilmanpainetta 0,5 baarilla. Jotta kompressoitu ilmaletku kestäisi sekä lämpötilan että korkean, jopa 2 baarin paineen, tulee sen olla rakenteeltaan sen kaltainen ja lisäksi tulenkestävä. Tästä syystä se koostuu lämmönlestävän kumin ja vedonkestävän kankaan seoksesta.
Ahtimen ilmaletkun viat
Ahtimen paineletkun vuoto voi aiheuttaa pieniä tai vakavia ongelmia. Kasvanut polttoaineen kulutus ja heikentynyt suorituskyky ovat merkkejä pienestä halkeamasta tässä komponentissa. Jos se kuitenkin irtoaa tai suuri alue halkeaa, moottorin teho heikkenee merkittävästi.
Ahtimen ilmaletku voi vahingoittua kolmella tapaa: ikääntymisen myötä, sisäisen hajoamisen myötä tai halkeamalla. Koska ahtimen ilmaletku on termisesti ja mekaanisesti korkeasti rasitettu komponentti, on sen elinikä rajallinen. Tästä syystä valmistajat ovat asettaneet sen vaihtamisen osaksi huoltosuunnitelmaa. Yleinen vaihtoväli on 2-5 vuotta. Kumi on herkkä kaikenlaisille liuottimille. Jatkuva altistuminen kuumalle öljylle on ahtimen ilmaletkulle todella haitallista. Jos ahtimen vierestä löydetään öljyvuoto, täytyy letku vaihtaa, kun vahingon syy on korjattu ehkäisevänä toimenpiteenä.
Paineletkun vääränlainen asennus saattaa aiheuttaa sen, että se hinkkaa väkipyörää tai hihnaa vasten. Tällaisessa tapauksessa pehmeä kumi kuluu nopeasti, jolloin letku ei enää pysty pitämään painetta sisällään. Toinen letkuun kohdistuva vahinko voi tulla esimerkiksi eläimen puremasta. Jos tällainen huomataan, täytyy koko moottoritila tarkistaa vaurioiden varalta. Tyypillisiä muita puremakohteita ovat sytytystulpan johdot, vesiputket, sähköjohdot ja jopa jarruvaijerit. Ultraäänikone on kaikkein tehokkain tapa pitää eläimet loitolla. Paineletkujen korjaaminen Paineletkun korjaaminen on onneksi todella helppoa. Useimmissa tapauksissa se on kiinni vain kahdella puristimella, joiden ansiosta osa on helppo irrottaa ja asentaa. Ennen asentamista tulee tarkistaa ahdin öljyvuotojen varalta. Öljyvuotojen syy tulee korjata. Tämä voi muuten johtaa vakavampiin moottorivikoihin sen lisäksi, että uusi osa vaurioituu. Jopa merkkiosat ovat edullisia Ahtimen ilmaletku on suhteellisen edullinen varaosa. Näitä komponentteja valmistavat pääosin BUTCHERS- ja ATEC-nimiset yritykset. Vältä epämiellyttävät yllätykset valitsemalla merkkituotteita. Uusi ahtimen ilmaletku maksaa noin 30 euroa. Muut valmistajat tarjoavat paljon edullisempia varaosia, mutta kokemus kertoo, että ne eivät pitkässä juoksussa tarjoa vaadittua lämpötila- ja paineenkestoa. Tästä syystä suosittelemme ostamaan ahtimen ilmaletkut tunnetuilta valmistajilta.
Ahtimen ilmaletku voi vahingoittua kolmella tapaa: ikääntymisen myötä, sisäisen hajoamisen myötä tai halkeamalla. Koska ahtimen ilmaletku on termisesti ja mekaanisesti korkeasti rasitettu komponentti, on sen elinikä rajallinen. Tästä syystä valmistajat ovat asettaneet sen vaihtamisen osaksi huoltosuunnitelmaa. Yleinen vaihtoväli on 2-5 vuotta. Kumi on herkkä kaikenlaisille liuottimille. Jatkuva altistuminen kuumalle öljylle on ahtimen ilmaletkulle todella haitallista. Jos ahtimen vierestä löydetään öljyvuoto, täytyy letku vaihtaa, kun vahingon syy on korjattu ehkäisevänä toimenpiteenä.
Paineletkun vääränlainen asennus saattaa aiheuttaa sen, että se hinkkaa väkipyörää tai hihnaa vasten. Tällaisessa tapauksessa pehmeä kumi kuluu nopeasti, jolloin letku ei enää pysty pitämään painetta sisällään. Toinen letkuun kohdistuva vahinko voi tulla esimerkiksi eläimen puremasta. Jos tällainen huomataan, täytyy koko moottoritila tarkistaa vaurioiden varalta. Tyypillisiä muita puremakohteita ovat sytytystulpan johdot, vesiputket, sähköjohdot ja jopa jarruvaijerit. Ultraäänikone on kaikkein tehokkain tapa pitää eläimet loitolla. Paineletkujen korjaaminen Paineletkun korjaaminen on onneksi todella helppoa. Useimmissa tapauksissa se on kiinni vain kahdella puristimella, joiden ansiosta osa on helppo irrottaa ja asentaa. Ennen asentamista tulee tarkistaa ahdin öljyvuotojen varalta. Öljyvuotojen syy tulee korjata. Tämä voi muuten johtaa vakavampiin moottorivikoihin sen lisäksi, että uusi osa vaurioituu. Jopa merkkiosat ovat edullisia Ahtimen ilmaletku on suhteellisen edullinen varaosa. Näitä komponentteja valmistavat pääosin BUTCHERS- ja ATEC-nimiset yritykset. Vältä epämiellyttävät yllätykset valitsemalla merkkituotteita. Uusi ahtimen ilmaletku maksaa noin 30 euroa. Muut valmistajat tarjoavat paljon edullisempia varaosia, mutta kokemus kertoo, että ne eivät pitkässä juoksussa tarjoa vaadittua lämpötila- ja paineenkestoa. Tästä syystä suosittelemme ostamaan ahtimen ilmaletkut tunnetuilta valmistajilta.
Tuote-ehdotuksia: