Nokka akselin tiiviste autoosi

Nokka akselin stefa Top auto merkit
- BMW 3-sarja Nokka akselin tiiviste
- VW GOLF Nokka akselin tiiviste
- BMW 5-sarja Nokka akselin stefa
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Nokka akselin tiiviste
- AUDI A4 Nokka akselin tiiviste
- VOLVO V70 Nokka akselin stefa
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Nokka akselin tiiviste
- TOYOTA AVENSIS Nokka akselin tiiviste
- TOYOTA COROLLA Nokka akselin stefa
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Nokka akselin tiiviste
- FORD FOCUS Nokka akselin tiiviste
- OPEL ASTRA Nokka akselin stefa
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Nokka akselin tiiviste
- NISSAN QASHQAI Nokka akselin tiiviste
- HONDA CR-V Nokka akselin stefa
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Moottori
Nokka akselin tiiviste viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Piilossa oleva öljystoppari: Nokka-akselin tiivisterengas
Nokka-akselin tiivisterengas, johon viitataan myös nimellä akselitiiviste, tiivistää nokka-akselin, kun se tulee ulos sylinterinkannesta. Täten se estää moottorin voiteluöljyn karkaamisen. Vuotava akselitiiviste on vakava vika katsastuksessa. Sen korjaaminen vaatii keskivertaiset taidot ja sen yhteydessä vaihdetaan yleensä myös jakohihna.
Akselitiivisteen sijainti
Akselitiiviste sijaitsee sylinterinkannessa, jakohihnan pyörän takana. Nokka-akseli tulee ulos sylinterinkannesta osuakseen vetopyörään. Tässä vaiheessa akselitiiviste tiivistää kannessa olevaa aukkoa. Tästä syystä akselitiiviste löytyy vain ajoneuvoista, joissa käytetään jakohihnaa. Sylinterin kannen tiivisteen lisäksi näissä ajoneuvoissa on ylimääräinen tiivisterengas kampiakselissa. Tämä rengas voi alkaa vuotamaan ajan myötä.
Mikä on öljytiiviste?
Öljytiivisteet, jotka tunnetaan myös nimellä akselitiivisteet, ovat erityisellä tavalla muotoiltuja komponentteja. Niitä käytetään pyörivien akselien luotettavaan tiivistämiseen. Öljytiivisteet koostuvat tasaisesta kumirenkaasta, jonka sisäosaa kohti kulkee ohut ympärystävä kieleke. Laadukkaissa versioissa kielekkeen puristusvoimaa pyörivään akseliin vahvistetaan kierrejousella.
Viallisten öljytiivisteiden tunnistaminen
Öljyrenkaan sisällä oleva kapea kieleke on todella herkkä. Ylikuumeneminen, ikääntyminen tai lävistyminen voivat nopeasti tuhota tiivisteen pinnan. Tällöin akselitiiviste ei enää tiivistä, minkä vuoksi voiteluöljy saattaa alkaa vuotamaan. Moottorissa tämän huomaa vetopyörän takana sylinterinkannessa olevista öljytahroista. Riippuen siitä, kuinka vakavasti akselitiiviste on vahingoittunut, öljykato voi olla enemmän tai vähemmän vakava. Moottoritilassa pyörivä öljy on kuitenkin todella haitallista kaikille apuyksiköille: Jakohihna voi irrota tämän ei-toivotun voitelun johdosta, laturi voi palaa ja myös muut komponentit voivat vahingoittua vakavasti. Tästä syystä akselitiivisteen korjaamista ei tule viivytellä. Tällaisen vahingon korjaaminen on kuitenkin joka tapauksessa haastavaa.
Nokka-akselin tiivisterenkaan korjaaminen
Tässä luetellut vaiheet nokka-akselin tiivisterenkaan korjaamiseksi ovat vain yleinen esitys toimenpiteestä. Tämä ei ole varsinainen asennusohje.
On kaksi tapaa vaihtaa akselitiiviste. Nämä ovat: Tiivisterenkaan vaihtaminen irrottamatta nokka-akselia. Vielä muutamia vuosia sitten tiivisterengas pystyttiin vaihtamaan vain irrottamalla koko nokka-akseli. Tällöin irrotettiin venttiilin kansi, nokka-akselin ratas ja kannatin sitä vastapäätä irrotettiin, jonka jälkeen nokka-akseli vedettiin ulos sivusta. Jos ajoneuvossa on hydraulitoimiset venttiilinnostimet, täytyy myös ne irrottaa tietyissä tilanteissa. On todella tärkeää, että hydraulitoimiset venttiilinnostimet asennetaan takaisin tismalleen samalla tavalla kuin ne poistettiin. Jos hydraulitoimiset venttiilinnostimet sekoittuvat keskenään, on venttiilien säätäminen jatkossa todella vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Kun nokka-akseli on irrotettu, voidaan nokka-akselin tiivisterengas työntää ulos sivuttain. Uusi tiivisterengas voidellaan öljyllä ja painetaan tasaisesti paikoilleen. Tasainen paine molemmilla puolilla on todella tärkeää. Sopiva holkki auttaa tässä. Vaikka vasaraa käytettäisiin varovasti, tulee vasaran ja tiivisterenkaan välissä olla aina iskunvaimennin. Muuten saatat vahingoittaa uutta tiivisterengasta. Toinen tapa on vaihtaa tiiviste irrottamatta nokka-akselia. Tätä varten on myynnissä erityinen työkalu. Siinä on kaksi pientä koukkua, joilla päästään kielekkeen alle, jolloin tiivisterengas voidaan vetää reiästä ulos langan avulla. Tämä työkalusarja sisältää myös erityisen työkalun, jota voidaan käyttää uuden tiivisterenkaan asentamisessa. Tämä erityinen työkalu yksinkertaistaa akselitiivisteiden vaihtoa todella paljon. Järkeviä lisätöitä Koska akselitiivisteen vaihtamiseksi jakohihna täytyy löystää, on samalla hyvä tilaisuus vaihtaa myös se. Tämä on loistava tapa suorittaa suuri moottoriremontti pienellä vaivalla. Lisäksi myös kampiakselin öljyrengas tulee tarkistaa aina, kun nokka-akselin tiiviste vaihdetaan. Se ikääntyy samalla tavalla ja altistuu samalle rasitukselle. Myös ennaltahkäisevä vaihtotyö on todella kätevää tehdä tämän korjaustoimenpiteen lomassa. Laatua edullisesti Tunnetun valmistajan nokka-akselin tiivisteet (esim. Febi Bilstein) maksavat noin 6 euroa tai enemmän. Vaikean ja monimutkaisen asentamisen vuoksi kannattaa käyttää vain parhaita materiaaleja. Tämä varmistaa sen, että moottorisi on öljytiivis pitkän aikaa.
On kaksi tapaa vaihtaa akselitiiviste. Nämä ovat: Tiivisterenkaan vaihtaminen irrottamatta nokka-akselia. Vielä muutamia vuosia sitten tiivisterengas pystyttiin vaihtamaan vain irrottamalla koko nokka-akseli. Tällöin irrotettiin venttiilin kansi, nokka-akselin ratas ja kannatin sitä vastapäätä irrotettiin, jonka jälkeen nokka-akseli vedettiin ulos sivusta. Jos ajoneuvossa on hydraulitoimiset venttiilinnostimet, täytyy myös ne irrottaa tietyissä tilanteissa. On todella tärkeää, että hydraulitoimiset venttiilinnostimet asennetaan takaisin tismalleen samalla tavalla kuin ne poistettiin. Jos hydraulitoimiset venttiilinnostimet sekoittuvat keskenään, on venttiilien säätäminen jatkossa todella vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Kun nokka-akseli on irrotettu, voidaan nokka-akselin tiivisterengas työntää ulos sivuttain. Uusi tiivisterengas voidellaan öljyllä ja painetaan tasaisesti paikoilleen. Tasainen paine molemmilla puolilla on todella tärkeää. Sopiva holkki auttaa tässä. Vaikka vasaraa käytettäisiin varovasti, tulee vasaran ja tiivisterenkaan välissä olla aina iskunvaimennin. Muuten saatat vahingoittaa uutta tiivisterengasta. Toinen tapa on vaihtaa tiiviste irrottamatta nokka-akselia. Tätä varten on myynnissä erityinen työkalu. Siinä on kaksi pientä koukkua, joilla päästään kielekkeen alle, jolloin tiivisterengas voidaan vetää reiästä ulos langan avulla. Tämä työkalusarja sisältää myös erityisen työkalun, jota voidaan käyttää uuden tiivisterenkaan asentamisessa. Tämä erityinen työkalu yksinkertaistaa akselitiivisteiden vaihtoa todella paljon. Järkeviä lisätöitä Koska akselitiivisteen vaihtamiseksi jakohihna täytyy löystää, on samalla hyvä tilaisuus vaihtaa myös se. Tämä on loistava tapa suorittaa suuri moottoriremontti pienellä vaivalla. Lisäksi myös kampiakselin öljyrengas tulee tarkistaa aina, kun nokka-akselin tiiviste vaihdetaan. Se ikääntyy samalla tavalla ja altistuu samalle rasitukselle. Myös ennaltahkäisevä vaihtotyö on todella kätevää tehdä tämän korjaustoimenpiteen lomassa. Laatua edullisesti Tunnetun valmistajan nokka-akselin tiivisteet (esim. Febi Bilstein) maksavat noin 6 euroa tai enemmän. Vaikean ja monimutkaisen asentamisen vuoksi kannattaa käyttää vain parhaita materiaaleja. Tämä varmistaa sen, että moottorisi on öljytiivis pitkän aikaa.
Tuote-ehdotuksia: