00#
91-3421

Jakoketjun kiristin autoosi

Valitse ajoneuvo
Haku
Jakoketjun kiristin - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Jakoketjun kiristin markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • FEBI BILSTEIN Jakoketjun kiristin kokemuksia
  • VAICO Jakoketjun kiristin kokemuksia
  • TOPRAN Jakoketjun kiristin kokemuksia
  • SWAG Jakoketjun kiristin kokemuksia
  • JP GROUP Jakoketjun kiristin kokemuksia
  • LEMFÖRDER Jakoketjun kiristin kokemuksia
  • BLUE PRINT Jakoketjun kiristin kokemuksia
  • INA Jakoketjun kiristin kokemuksia
  • Osta parhaalla hinnalla täältä MAGNETI MARELLI Jakoketjun kiristin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä SASIC Jakoketjun kiristin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä RUVILLE Jakoketjun kiristin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä MEYLE Jakoketjun kiristin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BUGIAD Jakoketjun kiristin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä NIPPARTS Jakoketjun kiristin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä at autoteile germany Jakoketjun kiristin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä ZZVF Jakoketjun kiristin
  • PREXAparts
  • NTY
  • motive
  • AIC

Jakoketjun kiristin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Riittävää venttiilin välystä varten

Jakoketjua käytetään konfiguroimaan ja synkronoimaan venttiilin välystä. Se yhdistää nokka-akselin kampiakseliin ja synkronoi männän iskuliikkeen venttiilin sulkeutumisen kanssa. Monessa autossa jakoketjun sijaan käytetään jakohihnaa. Kaikki muut venttiilin välyksen ratkaisut ovat nykyään vanhanaikaisia, eikä niitä enää käytetä; vertikaalinen akseli, käytännössä vääntöpalkki kahdella rattaalla, ei jäykkyys-vääntösuhteensa takia koskaan ollut luotettava ratkaisu.
Myöskään teknisesti yksinkertaiset ponninrattaat, jotka yhdistävät kampi- ja nokka-akselin ratastoon, eivät soveltuneet jatkuvasti vaativimpiin tehtäviin: ne olivat liian painavia, hitaita ja työläitä, joten ne eivät pärjänneet teknisesti yksinkertaisia jakohihnoja ja -ketjuja vastaan. Kevyt ja helposti vaihdettava jakohihna kuluu, ja jakoketjun ideana oli luoda kestävä ratkaisu venttiilien toimintaa varten. Tämä osoittautui virheeksi.

Ikävä yllätys korkealuokkaiselle valmistajalle

Yleisesti ottaen jakoketjua pidetään kestävämpänä vaihtoehtona kuin jakohihnaa. Kumisen, lasikuidulla vahvistetun kumihihnan sijaan jakoketju koostuu teräksestä. Korkealuokkaisille valmistajille, kuten Mercedes-Benzille, tämä oli paras ratkaisu pitkän aikaa ja tarjosi kestävyyttä. Yhdeksänkymmentäluvun loppupuoleen saakka miljoona kilometriä ajetut autot olivat saksalaiselle lippulaivabrändille tavallisia.
Kaksituhattaluvulla tapahtui kuitenkin jotakin erikoista: moottoreita hajosi yhtenään 60 000 ajokilometrin jälkeen, ja ne tuli vaihtaa veloituksetta. Syyksi todettiin jakoketjujen toimittaja: kustannusten pienentämiseksi ketjujen linkkien prässäys- ja leimauslaitteiden elinikää haluttiin pidentää. Ketjulinkkien purseet jäivät yleensä huomaamatta, ja ne lävistivät vähitellen liitospultit. Ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki, ja lopulta yksi viallinen osa onnistui hajottamaan koko ketjun. Toimittaja myönsi ongelman, ja nykyään saatavilla on taas alkuperäisen laatuisia jakoketjuja.

Jakoketjujen huoltoaikataulu

Jakoketjua käyttävän moottorin venttiilikoneisto koostuu rattaista sekä kampi- että nokka-akselissa, itse jakoketjusta ja ketjunkiristimestä. Ketjunkiristin/jakoketju-yksikön tarkoitus on pitää ketju aina määrätyllä kireydellä. Jos jakoketju on liian löysä, ketju saattaa hypätä, mikä saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa vakaviin moottorivaurioihin.
Jos yksikössä on liikaa painetta, se kuluu nopeammin, mikä johtaa lyhyempään käyttöikään. Tästä syystä kiristin- ja ketjuyksikössä on automaattinen kiristys. Kun kiristin saavuttaa kiristysrajansa, ketju alkaa “soimaan”. Tässä tapauksessa se tulee vaihtaa mahdollisimman pian. Jakoketjulla varustetun venttiilin välyksen käyttöikä on nykyään vähintään 150 000 km.

Ei kompromisseja laadun suhteen

Ketjunkiristimen/jakoketjuyksikön ja muiden venttiilin välykseen liittyvien osien laatu ei ole nimellisarvon mukainen. Kuten aiemmin mainittu, pienetkin valmistusvirheet voivat johtaa moottorin hajoamiseen. Kiristimen ja jakoketjun ja sen osien valmistaminen vaatii erittäin tarkkaa laadunvalvontaa.
Tämä on kallista, ja monia ulkomaisia valmistajia houkuttaa säästää tässä tehdäkseen mahdollisimman suurta voittoa. Korkealuokkaiset valmistajat ovat kuitenkin ISO 9001 -sertifioituja ja toimivat myös autojen valmistajien säännösten mukaisesti. Kun sertifikaatti näkyy pakkauksessa tai verkkosivustolla, voit olla varma valmistetun ketjunkiristin/jakoketjusarjan laadusta.

Jakoketjun vaihdon kustannukset

Jakoketju ei ole kovin kallis autonosa. Mainittuun korkealuokkaiseen malliin on saatavilla erinomainen vaihtosarja merkkivalmistajalta 300 euron hintaan. Hintavertailusta huomaa, että samaan malliin on saatavilla osia, joiden hinta on puolet tästä. Suosittelemme kuitenkin vahvasti, että tämän auton osan kohdalla ei kannata säästää.
Haasteena ei ole osan ostaminen, vaan sen asentaminen. Korjausta varaosan kanssa ei pystytä korjaamolla suorittamaan alle 1 500 euron hintaan. Jakoketjun vaihtoa itse suositellaan vain, jos työn suorittajalla on tarvittavat taidot ja kokemusta. Tee-se-itse-työkaluilla tämä tehtävä vie keskimäärin kuusi tuntia.


Tuote-ehdotuksia:
Kiristyslaite, jakoketju
Nokkaketjun kiristin INA 551 0236 10
  • Käyttö: Hydraulinen
  • Tila:  Täysin
551 0236 10 INA Nokkaketjun kiristin auton hinta
INA | 551 0236 10
35,97 €
Tila:  Täysin
Kiristyslaite, jakoketju
Jakoketjun kiristin STARK SKTTC-1330030
  • Apulaitteet: Nokka-akseli
  • Käyttö: Hydraulinen
  • Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
  • Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
  • Tila:  Täysin
SKTTC-1330030 STARK Jakoketjun kiristin auton hinta
STARK | SKTTC-1330030
35,39 €
Tila:  Täysin
Kiristyslaite, jakoketju
Nokkaketjun kiristin TRUCKTEC AUTOMOTIVE 08.12.016
  • OE-numerolle: 11 31 8 685 091
  • Tila:  Täysin
08.12.016 TRUCKTEC AUTOMOTIVE Nokkaketjun kiristin auton hinta
TRUCKTEC AUTOMOTIVE | ...
30,02 €
Tila:  Täysin
Kiristyslaite, jakoketju
Jakoketjun kiristin RIDEX 571T0037
  • Pituus (mm): 96
  • Avainväli: 27
  • Ulkokierre [mm]: M22 x 1,5
  • Käyttö: Hydraulinen
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Tiivisterenkaalla
  • Tila:  Täysin
571T0037 RIDEX Jakoketjun kiristin auton hinta
RIDEX | 571T0037
29,72 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Kiristyslaite, jakoketju
Nokkaketjun kiristin TOPRAN 502 631
  • Asennuspuoli: Yläpuolella
  • Apulaitteet: Nokka-akseli, Tasausakseli
  • Käyttö: Hydraulinen
  • Ruuvikanta/mutteriprofiili: Kuusioruuvi /-mutteri
  • Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
  • Tila:  Täysin
502 631 TOPRAN Nokkaketjun kiristin auton hinta
TOPRAN | 502 631
58,90 €
Tila:  Täysin
Kiristyslaite, jakoketju
Jakoketjun kiristin FEBI BILSTEIN 32449
  • Paino [kg]: 0,11
  • Huomioi huolto-ohjeet
  • Tila:  Täysin
32449 FEBI BILSTEIN Jakoketjun kiristin auton hinta
FEBI BILSTEIN | 32449
33,70 €
Tila:  Täysin
Kiristyslaite, jakoketju
Nokkaketjun kiristin FEBI BILSTEIN 27070
  • Käyttö: Hydraulinen
  • Paino [kg]: 0,58
  • Huomioi huolto-ohjeet
  • Tila:  Täysin
27070 FEBI BILSTEIN Nokkaketjun kiristin auton hinta
FEBI BILSTEIN | 27070
142,44 €
Tila:  Täysin
Kiristyslaite, jakoketju
Jakoketjun kiristin FEBI BILSTEIN 37587
  • Pituus (mm): 57
  • Läpimitta [mm]: 19
  • Materiaali: Muovi, Metalli
  • Käyttö: Mekaaninen
  • Paino [kg]: 0,05
  • Huomioi huolto-ohjeet
  • Tila:  Täysin
37587 FEBI BILSTEIN Jakoketjun kiristin auton hinta
FEBI BILSTEIN | 37587
31,92 €
Tila:  Täysin
Kiristyslaite, jakoketju
Nokkaketjun kiristin JP GROUP 1113150400
1113150400 JP GROUP Nokkaketjun kiristin auton hinta
JP GROUP | 1113150400
4,47 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Kiristyslaite, jakoketju
Jakoketjun kiristin RIDEX 571T0010
  • Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
  • Käyttö: Hydraulinen
  • Tila:  Täysin
571T0010 RIDEX Jakoketjun kiristin auton hinta
RIDEX | 571T0010
46,32 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Kiristyslaite, jakoketju
Nokkaketjun kiristin INA 551 0186 10
551 0186 10 INA Nokkaketjun kiristin auton hinta
INA | 551 0186 10
71,83 €
Tila:  Täysin
Kiristyslaite, jakoketju
Jakoketjun kiristin Borsehung B1T020
B1T020 Borsehung Jakoketjun kiristin auton hinta
Borsehung | B1T020
46,78 €
Tila:  Täysin