0

0.00

#

Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin) autollesi

Valitse ajoneuvo

Rekisterinumerolla

Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin) - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin) markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • FEBI BILSTEIN Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • VAICO Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • TOPRAN Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • SWAG Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • JP GROUP Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • LEMFÖRDER Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • INA Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • SASIC Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • Osta parhaalla hinnalla täältä RUVILLE Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • Osta parhaalla hinnalla täältä MEYLE Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BUGIAD Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • Osta parhaalla hinnalla täältä NIPPARTS Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • Osta parhaalla hinnalla täältä TRUCKTEC AUTOMOTIVE Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • Osta parhaalla hinnalla täältä Borsehung Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • Osta parhaalla hinnalla täältä AUTOMEGA Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DT Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
  • MASTER-SPORT
  • MAXGEAR
  • ET ENGINETEAM
  • AUTLOG
Muut varaosat Moottori / hihnakäyttö
Vesipumppu + jakohihnasarja

Vesipumppu + jakohihnasarja

(6284 tuotetta)
Tiivisteet

Tiivisteet

(33057 tuotetta)
Venttiilikopan tiiviste

Venttiilikopan tiiviste

(12008 tuotetta)
Moottoriöljy

Moottoriöljy

(3071 tuotetta)
Sylinterikannen tiiviste (kannentiiviste)

Sylinterikannen tiiviste (kannentiiviste)

(47103 tuotetta)
Kierretulppa

Kierretulppa

(1887 tuotetta)
Näyttää kaikki

Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Riittävää venttiilin välystä varten

Jakoketjua käytetään konfiguroimaan ja synkronoimaan venttiilin välystä. Se yhdistää nokka-akselin kampiakseliin ja synkronoi männän iskuliikkeen venttiilin sulkeutumisen kanssa. Monessa autossa jakoketjun sijaan käytetään jakohihnaa. Kaikki muut venttiilin välyksen ratkaisut ovat nykyään vanhanaikaisia, eikä niitä enää käytetä; vertikaalinen akseli, käytännössä vääntöpalkki kahdella rattaalla, ei jäykkyys-vääntösuhteensa takia koskaan ollut luotettava ratkaisu.
Myöskään teknisesti yksinkertaiset ponninrattaat, jotka yhdistävät kampi- ja nokka-akselin ratastoon, eivät soveltuneet jatkuvasti vaativimpiin tehtäviin: ne olivat liian painavia, hitaita ja työläitä, joten ne eivät pärjänneet teknisesti yksinkertaisia jakohihnoja ja -ketjuja vastaan. Kevyt ja helposti vaihdettava jakohihna kuluu, ja jakoketjun ideana oli luoda kestävä ratkaisu venttiilien toimintaa varten. Tämä osoittautui virheeksi.

Ikävä yllätys korkealuokkaiselle valmistajalle

Yleisesti ottaen jakoketjua pidetään kestävämpänä vaihtoehtona kuin jakohihnaa. Kumisen, lasikuidulla vahvistetun kumihihnan sijaan jakoketju koostuu teräksestä. Korkealuokkaisille valmistajille, kuten Mercedes-Benzille, tämä oli paras ratkaisu pitkän aikaa ja tarjosi kestävyyttä. Yhdeksänkymmentäluvun loppupuoleen saakka miljoona kilometriä ajetut autot olivat saksalaiselle lippulaivabrändille tavallisia.
Kaksituhattaluvulla tapahtui kuitenkin jotakin erikoista: moottoreita hajosi yhtenään 60 000 ajokilometrin jälkeen, ja ne tuli vaihtaa veloituksetta. Syyksi todettiin jakoketjujen toimittaja: kustannusten pienentämiseksi ketjujen linkkien prässäys- ja leimauslaitteiden elinikää haluttiin pidentää. Ketjulinkkien purseet jäivät yleensä huomaamatta, ja ne lävistivät vähitellen liitospultit. Ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki, ja lopulta yksi viallinen osa onnistui hajottamaan koko ketjun. Toimittaja myönsi ongelman, ja nykyään saatavilla on taas alkuperäisen laatuisia jakoketjuja.

Jakoketjujen huoltoaikataulu

Jakoketjua käyttävän moottorin venttiilikoneisto koostuu rattaista sekä kampi- että nokka-akselissa, itse jakoketjusta ja ketjunkiristimestä. Ketjunkiristin/jakoketju-yksikön tarkoitus on pitää ketju aina määrätyllä kireydellä. Jos jakoketju on liian löysä, ketju saattaa hypätä, mikä saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa vakaviin moottorivaurioihin.
Jos yksikössä on liikaa painetta, se kuluu nopeammin, mikä johtaa lyhyempään käyttöikään. Tästä syystä kiristin- ja ketjuyksikössä on automaattinen kiristys. Kun kiristin saavuttaa kiristysrajansa, ketju alkaa “soimaan”. Tässä tapauksessa se tulee vaihtaa mahdollisimman pian. Jakoketjulla varustetun venttiilin välyksen käyttöikä on nykyään vähintään 150 000 km.

Ei kompromisseja laadun suhteen

Ketjunkiristimen/jakoketjuyksikön ja muiden venttiilin välykseen liittyvien osien laatu ei ole nimellisarvon mukainen. Kuten aiemmin mainittu, pienetkin valmistusvirheet voivat johtaa moottorin hajoamiseen. Kiristimen ja jakoketjun ja sen osien valmistaminen vaatii erittäin tarkkaa laadunvalvontaa.
Tämä on kallista, ja monia ulkomaisia valmistajia houkuttaa säästää tässä tehdäkseen mahdollisimman suurta voittoa. Korkealuokkaiset valmistajat ovat kuitenkin ISO 9001 -sertifioituja ja toimivat myös autojen valmistajien säännösten mukaisesti. Kun sertifikaatti näkyy pakkauksessa tai verkkosivustolla, voit olla varma valmistetun ketjunkiristin/jakoketjusarjan laadusta.

Jakoketjun vaihdon kustannukset

Jakoketju ei ole kovin kallis autonosa. Mainittuun korkealuokkaiseen malliin on saatavilla erinomainen vaihtosarja merkkivalmistajalta 300 euron hintaan. Hintavertailusta huomaa, että samaan malliin on saatavilla osia, joiden hinta on puolet tästä. Suosittelemme kuitenkin vahvasti, että tämän auton osan kohdalla ei kannata säästää.
Haasteena ei ole osan ostaminen, vaan sen asentaminen. Korjausta varaosan kanssa ei pystytä korjaamolla suorittamaan alle 1 500 euron hintaan. Jakoketjun vaihtoa itse suositellaan vain, jos työn suorittajalla on tarvittavat taidot ja kokemusta. Tee-se-itse-työkaluilla tämä tehtävä vie keskimäärin kuusi tuntia.

Tuote-ehdotuksia:

  • Kiristyslaite, jakoketju
    JP GROUP Kiristyslaite, jakoketju 1113150400 edulliseen hintaan
    JP GROUP | 1113150400
    4,13 € -14% 4,80 € Säästä: 14% Tila:  Täysin
  • Kiristyslaite, jakoketju
    TOPRAN Kiristyslaite, jakoketju 502 628 edulliseen hintaan
    TOPRAN | 502 628
    24,06 € -15% 28,31 € Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Kiristyslaite, jakoketju
    Borsehung Kiristyslaite, jakoketju B1T015 edulliseen hintaan
    Borsehung | B1T015
    17,84 € -15% 20,99 € Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Kiristyslaite, jakoketju
    AUTOMEGA Kiristyslaite, jakoketju 130101610 edulliseen hintaan
    AUTOMEGA | 130101610
    12,43 € -15% 14,62 € Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Kiristyslaite, jakoketju
    INA Kiristyslaite, jakoketju 551 0039 10 edulliseen hintaan
    INA | 551 0039 10
    60,76 € -15% 71,48 € Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Kiristyslaite, jakoketju
    FEBI BILSTEIN Kiristyslaite, jakoketju 32689 edulliseen hintaan
    FEBI BILSTEIN | 32689
    43,75 € -15% 51,47 € Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Kiristyslaite, jakoketju
    INA Kiristyslaite, jakoketju 551 0079 10 edulliseen hintaan
    INA | 551 0079 10
    32,37 € -15% 38,08 € Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Kiristyslaite, jakoketju
    FEBI BILSTEIN Kiristyslaite, jakoketju 37587 edulliseen hintaan
    FEBI BILSTEIN | 37587
    27,17 € -15% 31,96 € Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Kiristyslaite, jakoketju
    INA Kiristyslaite, jakoketju 551 0001 10 edulliseen hintaan
    INA | 551 0001 10
    47,85 € -15% 56,29 € Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Kiristyslaite, jakoketju
    FEBI BILSTEIN Kiristyslaite, jakoketju 04989 edulliseen hintaan
    FEBI BILSTEIN | 04989
    34,64 € -15% 40,75 € Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Kiristyslaite, jakoketju
    FEBI BILSTEIN Kiristyslaite, jakoketju 01050 edulliseen hintaan
    FEBI BILSTEIN | 01050
    33,00 € -15% 38,82 € Säästä: 15% Tila:  Täysin
  • Kiristyslaite, jakoketju
    FEBI BILSTEIN Kiristyslaite, jakoketju 26750 edulliseen hintaan
    FEBI BILSTEIN | 26750
    70,69 € -15% 83,16 € Säästä: 15% Tila:  Täysin