Jakoketjun kiristin autoosi

Nokkaketjun kiristin Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jakoketjun kiristin
- VW GOLF Jakoketjun kiristin
- BMW 5-sarja Nokkaketjun kiristin
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Jakoketjun kiristin
- AUDI A4 Jakoketjun kiristin
- VOLVO V70 Nokkaketjun kiristin
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Jakoketjun kiristin
- TOYOTA AVENSIS Jakoketjun kiristin
- TOYOTA COROLLA Nokkaketjun kiristin
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Jakoketjun kiristin
- FORD FOCUS Jakoketjun kiristin
- OPEL ASTRA Nokkaketjun kiristin
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Jakoketjun kiristin
- NISSAN QASHQAI Jakoketjun kiristin
- HONDA CR-V Nokkaketjun kiristin
- FORD TRANSIT
Jakoketjun kiristin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Riittävää venttiilin välystä varten
Jakoketjua käytetään konfiguroimaan ja synkronoimaan venttiilin välystä. Se yhdistää nokka-akselin kampiakseliin ja synkronoi männän iskuliikkeen venttiilin sulkeutumisen kanssa. Monessa autossa jakoketjun sijaan käytetään jakohihnaa. Kaikki muut venttiilin välyksen ratkaisut ovat nykyään vanhanaikaisia, eikä niitä enää käytetä; vertikaalinen akseli, käytännössä vääntöpalkki kahdella rattaalla, ei jäykkyys-vääntösuhteensa takia koskaan ollut luotettava ratkaisu.
Myöskään teknisesti yksinkertaiset ponninrattaat, jotka yhdistävät kampi- ja nokka-akselin ratastoon, eivät soveltuneet jatkuvasti vaativimpiin tehtäviin: ne olivat liian painavia, hitaita ja työläitä, joten ne eivät pärjänneet teknisesti yksinkertaisia jakohihnoja ja -ketjuja vastaan. Kevyt ja helposti vaihdettava jakohihna kuluu, ja jakoketjun ideana oli luoda kestävä ratkaisu venttiilien toimintaa varten. Tämä osoittautui virheeksi.
Ikävä yllätys korkealuokkaiselle valmistajalle
Yleisesti ottaen jakoketjua pidetään kestävämpänä vaihtoehtona kuin jakohihnaa. Kumisen, lasikuidulla vahvistetun kumihihnan sijaan jakoketju koostuu teräksestä. Korkealuokkaisille valmistajille, kuten Mercedes-Benzille, tämä oli paras ratkaisu pitkän aikaa ja tarjosi kestävyyttä. Yhdeksänkymmentäluvun loppupuoleen saakka miljoona kilometriä ajetut autot olivat saksalaiselle lippulaivabrändille tavallisia.
Kaksituhattaluvulla tapahtui kuitenkin jotakin erikoista: moottoreita hajosi yhtenään 60 000 ajokilometrin jälkeen, ja ne tuli vaihtaa veloituksetta. Syyksi todettiin jakoketjujen toimittaja: kustannusten pienentämiseksi ketjujen linkkien prässäys- ja leimauslaitteiden elinikää haluttiin pidentää. Ketjulinkkien purseet jäivät yleensä huomaamatta, ja ne lävistivät vähitellen liitospultit. Ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki, ja lopulta yksi viallinen osa onnistui hajottamaan koko ketjun. Toimittaja myönsi ongelman, ja nykyään saatavilla on taas alkuperäisen laatuisia jakoketjuja.
Jakoketjujen huoltoaikataulu
Jakoketjua käyttävän moottorin venttiilikoneisto koostuu rattaista sekä kampi- että nokka-akselissa, itse jakoketjusta ja ketjunkiristimestä. Ketjunkiristin/jakoketju-yksikön tarkoitus on pitää ketju aina määrätyllä kireydellä. Jos jakoketju on liian löysä, ketju saattaa hypätä, mikä saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa vakaviin moottorivaurioihin.
Jos yksikössä on liikaa painetta, se kuluu nopeammin, mikä johtaa lyhyempään käyttöikään. Tästä syystä kiristin- ja ketjuyksikössä on automaattinen kiristys. Kun kiristin saavuttaa kiristysrajansa, ketju alkaa “soimaan”. Tässä tapauksessa se tulee vaihtaa mahdollisimman pian. Jakoketjulla varustetun venttiilin välyksen käyttöikä on nykyään vähintään 150 000 km.
Ei kompromisseja laadun suhteen
Ketjunkiristimen/jakoketjuyksikön ja muiden venttiilin välykseen liittyvien osien laatu ei ole nimellisarvon mukainen. Kuten aiemmin mainittu, pienetkin valmistusvirheet voivat johtaa moottorin hajoamiseen. Kiristimen ja jakoketjun ja sen osien valmistaminen vaatii erittäin tarkkaa laadunvalvontaa.
Tämä on kallista, ja monia ulkomaisia valmistajia houkuttaa säästää tässä tehdäkseen mahdollisimman suurta voittoa. Korkealuokkaiset valmistajat ovat kuitenkin ISO 9001 -sertifioituja ja toimivat myös autojen valmistajien säännösten mukaisesti. Kun sertifikaatti näkyy pakkauksessa tai verkkosivustolla, voit olla varma valmistetun ketjunkiristin/jakoketjusarjan laadusta.
Jakoketjun vaihdon kustannukset
Jakoketju ei ole kovin kallis autonosa. Mainittuun korkealuokkaiseen malliin on saatavilla erinomainen vaihtosarja merkkivalmistajalta 300 euron hintaan. Hintavertailusta huomaa, että samaan malliin on saatavilla osia, joiden hinta on puolet tästä. Suosittelemme kuitenkin vahvasti, että tämän auton osan kohdalla ei kannata säästää.
Haasteena ei ole osan ostaminen, vaan sen asentaminen. Korjausta varaosan kanssa ei pystytä korjaamolla suorittamaan alle 1 500 euron hintaan. Jakoketjun vaihtoa itse suositellaan vain, jos työn suorittajalla on tarvittavat taidot ja kokemusta. Tee-se-itse-työkaluilla tämä tehtävä vie keskimäärin kuusi tuntia.