Kiertokangen laakeri autoosi
Kiertokangenlaakeri Top auto merkit
- BMW 3-sarja Kiertokangenlaakeri
- Kiertokangenlaakeri BMW 5-sarja
- Kiertokangen laakeri MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Kiertokangenlaakeri
- Kiertokangenlaakeri AUDI A4
- Kiertokangen laakeri VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Kiertokangenlaakeri
- Kiertokangenlaakeri VW TRANSPORTER
- Kiertokangen laakeri SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Kiertokangenlaakeri
- Kiertokangenlaakeri FORD MONDEO
- Kiertokangen laakeri MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Kiertokangenlaakeri
- Kiertokangenlaakeri FORD TRANSIT
- Kiertokangen laakeri MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Kiertokangen laakeri viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Moottorin kunnostuksen osa: päälaakerit
Päälaakeri/kiertokangen laakeri sijaitsee kampiakselin ja kiertokangen välissä. Se takaa kiertokangen sulavan liukumisen ja saa moottorin toimimaan oikein. Nykyään kiertokangen laakeri ei lähes koskaan vaurioidu. Moderneilla toimenpiteillä kiertokangen laakeri voidaan tarkistaa purkamatta moottoria.
Itsevoitelu – maksimaalinen käyttöikä
Moottorin käyttöikä on kasvanut merkittävästi viimeisen 30 vuoden aikana. Ennen vanhaa autot olivat romuttamokunnossa jo 100 000 ajokilometrin jälkeen. Nykyään kolminkertainen määrä on tavallinen. Jopa edulliset compact-luokan autot voivat ylittää 200 000 ajokilometrin rajan ja pysyvät käyttökunnossa pidempään oikeanlaisella huollolla.
Pidemmän käyttöiän syy piilee laakeriteknologian kehityksessä. Päälaakerit valmistetaan sintratusta bronssista, mikä tekee niiden pinnasta kiinteän ja rakenteesta huokoisen. Huokoisuus antaa kiertokangen laakereille itsevoitelevia ominaisuuksia. Vaikka voiteluaineen määrä olisi vähäinen, laakerin kuoret täyttyvät voiteluaineesta pesusienen tavoin, tarjoten hätävoitelua.
Yksi osa tarjoaa kestävyyttä
Maallikoilla on tapana liittää laakerit pallo- tai rullalaakereihin. Moottorin tuottama voima ei mahdollista pienten osien käyttöä, kuten näissä laakereissa käytetään. Mureneva pallo- tai rullalaakeri vahingoittaisi koko moottoria sekunneissa. Täten nokka-akselin laakereina, kampiakselin laakereina ja kiertokangen laakereina käytetään niin sanottua yksiosaista laakeria. Ne koostuvat kahdesta U-muotoisesta kuoresta kannattimissa. Niiden materiaalin ansiosta ne toimivat laakerien tavoin ja voitelevat.
Kiertokangen laakerin viat
Viallinen kiertokangen laakeri ei enää pysty synkronoimaan oikein moottorin voimaa. Tästä syntyvä paine polttokammiossa työntää kampiakselia usean tuhannen barin voimalla, minkä tulee vaihdelaatikon kontaktin ja vetävien pyörien takia katkaista korkeampi vastavääntö. Tämä aiheuttaa kaksinkertaisen rasituksen kiertokangen laakerille. Tästä syystä on entistä uskomattomampaa, miten pitkään nämä yksinkertaiset osat kestävät.
Jos niissä ilmenee vikaa, tulee kuitenkin toimia nopeasti. Moottoritilasta tulevat iskut hajottavat muuten kiertokangen laakerit ja kampiakselin, jolloin lopulta koko moottori hajoaa. Viallinen kiertokangen laakeri ilmenee nakutuksena tai tikityksenä. Useimmissa tapauksissa tällöin on jo liian myöhäistä. On parempi suorittaa ehkäiseviä tarkastuksia päälaakereihin tietyin ajokilometrien välein.
Ehkäisy öljyanalyysin avulla
Edullinen ja moderni toimenpide päälaakerin tarkastamiseen on öljyanalyysi. Kun öljyt vaihdetaan, vanha öljytikku otetaan ja lähetetään laboratorioon. Siellä se tarkastetaan hankautuneiden osien varalta. Tällä pystytään selvittämään moottorin yleinen kunto. Esimerkiksi runsas määrä bronssin kulumaa merkitsee sitä, että kiertokangen laakeri on kulunut.
Kiertokangen laakerin vaihtaminen
Kiertokangen laakerin vaihtaminen on moottorille kuin sydämen avoleikkaus. Yleisesti ottaen kiertokangen laakeri vaihdetaan vain yleisen moottorin kunnostuksen yhteydessä. Samalla vaihdetaan mäntärenkaat ja kampi- ja nokka-akselin laakerien kuoret. Jos haluat vaihtaa vain kiertokangen laakerit, tavallisissa työntötankomoottoreissa niihin päästään käsiksi öljypohjan kautta. Tämä irrotetaan, jonka jälkeen useimmissa tapauksissa kampiakseli ja siihen ruuvatut kiertokanget näkyvät.
Ne voidaan vaihtaa helposti, mutta erityistä huolellisuutta on noudatettava. Jos toimitaan varomattomasti, seurauksena voi olla kalliit moottorin korjaustyöt. Laakereita saa erikseen noin 20 euron kappalehintaan. On suositeltavaa, että koko sarja vaihdetaan kerralla. Kaikki neljä laakeria kuluvat samanaikaisesti, joten niiden erikseen vaihtamisessa ei ole järkeä. Päälaakerin vaihto vaatii tietenkin myös öljynvaihdon.