00#
59-3475

Kiertokangen laakeri autoosi

Valitse ajoneuvo
Haku
Kiertokangen laakeri - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Kiertokangen laakeri markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • JP GROUP Kiertokangen laakeri kokemuksia
  • JAPANPARTS Kiertokangen laakeri kokemuksia
  • MAHLE ORIGINAL Kiertokangen laakeri kokemuksia
  • SASIC Kiertokangen laakeri kokemuksia
  • BUGIAD Kiertokangen laakeri kokemuksia
  • ASHIKA Kiertokangen laakeri kokemuksia
  • IPSA Kiertokangen laakeri kokemuksia
  • KOLBENSCHMIDT Kiertokangen laakeri kokemuksia
  • Osta parhaalla hinnalla täältä motive Kiertokangen laakeri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DR.MOTOR AUTOMOTIVE Kiertokangen laakeri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä ENGITECH Kiertokangen laakeri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä Oyodo Kiertokangen laakeri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JPN Kiertokangen laakeri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä FRECCIA Kiertokangen laakeri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BOTTO RICAMBI Kiertokangen laakeri
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BOGAP Kiertokangen laakeri
  • Borsehung
  • FAI AutoParts
  • VIKA
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE

Kiertokangen laakeri viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Moottorin kunnostuksen osa: päälaakerit

Päälaakeri/kiertokangen laakeri sijaitsee kampiakselin ja kiertokangen välissä. Se takaa kiertokangen sulavan liukumisen ja saa moottorin toimimaan oikein. Nykyään kiertokangen laakeri ei lähes koskaan vaurioidu. Moderneilla toimenpiteillä kiertokangen laakeri voidaan tarkistaa purkamatta moottoria.

Itsevoitelu – maksimaalinen käyttöikä

Moottorin käyttöikä on kasvanut merkittävästi viimeisen 30 vuoden aikana. Ennen vanhaa autot olivat romuttamokunnossa jo 100 000 ajokilometrin jälkeen. Nykyään kolminkertainen määrä on tavallinen. Jopa edulliset compact-luokan autot voivat ylittää 200 000 ajokilometrin rajan ja pysyvät käyttökunnossa pidempään oikeanlaisella huollolla.
Pidemmän käyttöiän syy piilee laakeriteknologian kehityksessä. Päälaakerit valmistetaan sintratusta bronssista, mikä tekee niiden pinnasta kiinteän ja rakenteesta huokoisen. Huokoisuus antaa kiertokangen laakereille itsevoitelevia ominaisuuksia. Vaikka voiteluaineen määrä olisi vähäinen, laakerin kuoret täyttyvät voiteluaineesta pesusienen tavoin, tarjoten hätävoitelua.

Yksi osa tarjoaa kestävyyttä

Maallikoilla on tapana liittää laakerit pallo- tai rullalaakereihin. Moottorin tuottama voima ei mahdollista pienten osien käyttöä, kuten näissä laakereissa käytetään. Mureneva pallo- tai rullalaakeri vahingoittaisi koko moottoria sekunneissa. Täten nokka-akselin laakereina, kampiakselin laakereina ja kiertokangen laakereina käytetään niin sanottua yksiosaista laakeria. Ne koostuvat kahdesta U-muotoisesta kuoresta kannattimissa. Niiden materiaalin ansiosta ne toimivat laakerien tavoin ja voitelevat.

Kiertokangen laakerin viat

Viallinen kiertokangen laakeri ei enää pysty synkronoimaan oikein moottorin voimaa. Tästä syntyvä paine polttokammiossa työntää kampiakselia usean tuhannen barin voimalla, minkä tulee vaihdelaatikon kontaktin ja vetävien pyörien takia katkaista korkeampi vastavääntö. Tämä aiheuttaa kaksinkertaisen rasituksen kiertokangen laakerille. Tästä syystä on entistä uskomattomampaa, miten pitkään nämä yksinkertaiset osat kestävät.
Jos niissä ilmenee vikaa, tulee kuitenkin toimia nopeasti. Moottoritilasta tulevat iskut hajottavat muuten kiertokangen laakerit ja kampiakselin, jolloin lopulta koko moottori hajoaa. Viallinen kiertokangen laakeri ilmenee nakutuksena tai tikityksenä. Useimmissa tapauksissa tällöin on jo liian myöhäistä. On parempi suorittaa ehkäiseviä tarkastuksia päälaakereihin tietyin ajokilometrien välein.

Ehkäisy öljyanalyysin avulla

Edullinen ja moderni toimenpide päälaakerin tarkastamiseen on öljyanalyysi. Kun öljyt vaihdetaan, vanha öljytikku otetaan ja lähetetään laboratorioon. Siellä se tarkastetaan hankautuneiden osien varalta. Tällä pystytään selvittämään moottorin yleinen kunto. Esimerkiksi runsas määrä bronssin kulumaa merkitsee sitä, että kiertokangen laakeri on kulunut.

Kiertokangen laakerin vaihtaminen

Kiertokangen laakerin vaihtaminen on moottorille kuin sydämen avoleikkaus. Yleisesti ottaen kiertokangen laakeri vaihdetaan vain yleisen moottorin kunnostuksen yhteydessä. Samalla vaihdetaan mäntärenkaat ja kampi- ja nokka-akselin laakerien kuoret. Jos haluat vaihtaa vain kiertokangen laakerit, tavallisissa työntötankomoottoreissa niihin päästään käsiksi öljypohjan kautta. Tämä irrotetaan, jonka jälkeen useimmissa tapauksissa kampiakseli ja siihen ruuvatut kiertokanget näkyvät.
Ne voidaan vaihtaa helposti, mutta erityistä huolellisuutta on noudatettava. Jos toimitaan varomattomasti, seurauksena voi olla kalliit moottorin korjaustyöt. Laakereita saa erikseen noin 20 euron kappalehintaan. On suositeltavaa, että koko sarja vaihdetaan kerralla. Kaikki neljä laakeria kuluvat samanaikaisesti, joten niiden erikseen vaihtamisessa ei ole järkeä. Päälaakerin vaihto vaatii tietenkin myös öljynvaihdon.


Tuote-ehdotuksia:
Kiertokankilaakerisarja
Kiertokangenlaakeri KOLBENSCHMIDT 87200600
  • Komponenttinumero: 74696600
  • Vakiomitta (STD)
  • Määräyksikkö: Sarja
  • Tila:  Täysin
87200600 KOLBENSCHMIDT Kiertokangenlaakeri auton hinta
KOLBENSCHMIDT | 87200600
19,12 €
Tila:  Täysin
Kiertokangen laakeri
Kiertokangen laakeri GLYCO 71-3904 STD
  • Pinta: Höyrystys (metalli-ionisaatio)
  • Komponenttinumero: 71-3904
  • Vakiomitta (STD)
  • Versio: upper half bearing
  • Tila:  Täysin
71-3904 STD GLYCO Kiertokangen laakeri auton hinta
GLYCO | 71-3904 STD
28,53 €
Tila:  Täysin
Kiertokankilaakerisarja
Kiertokangenlaakeri MAHLE ORIGINAL 021 PS 20002 000
  • Komponenttinumero: 021PL19981000
  • Lakkerivälykselle alkaen [mm]: 0,031
  • Laakerivälykseen [mm]: 0,084
  • Koteloläpimitalle alkaen [mm]: 51,587
  • Koteloläpimittaan [mm]: 51,600
  • Leveys alkaen [mm]: 20,30
  • Leveys enintään [mm]: 20,50
  • seinäpaksuudelle alkaen [mm]: 1,755
  • Seinän paksuus [mm]: 1,768
  • Akseliläpimitalle väh. [mm]: 48,000
  • Akseliläpimittaan [mm]: 48,020
  • Pakkauskorkeus [cm]: 10,00
  • Nettopaino [g]: 150
  • Pakkausleveys [cm]: 3,20
  • Pakkauspituus [cm]: 5,9
  • Tila:  Täysin
021 PS 20002 000 MAHLE ORIGINAL Kiertokangenlaakeri auton hinta
MAHLE ORIGINAL | 021 P...
28,19 €
Tila:  Täysin
Kiertokankilaakerisarja
Kiertokangen laakeri KOLBENSCHMIDT 77836600
  • Komponenttinumero: 71995600
  • Vakiomitta (STD)
  • Määräyksikkö: Sarja
  • Versio: Without locating lug
  • Tila:  Täysin
77836600 KOLBENSCHMIDT Kiertokangen laakeri auton hinta
KOLBENSCHMIDT | 77836600
19,42 €
Tila:  Täysin
Kiertokangen laakeri
Kiertokangenlaakeri GLYCO 01-3584 0.25mm
  • Komponenttinumero: 01-3584
  • Alimitta [mm]: 0,25
  • Tila:  Täysin
01-3584 0.25mm GLYCO Kiertokangenlaakeri auton hinta
GLYCO | 01-3584 0.25mm
22,81 €
Tila:  Täysin
Kiertokankilaakerisarja
Kiertokangen laakeri NE 6137730000
  • Vakiomitta (STD)
  • Tila:  Täysin
6137730000 NE Kiertokangen laakeri auton hinta
NE | 6137730000
34,05 €
Tila:  Täysin
Kiertokankilaakerisarja
Kiertokangenlaakeri KOLBENSCHMIDT 77944600
  • Komponenttinumero: 60393600
  • Vakiomitta (STD)
  • Määräyksikkö: Sarja
  • Tila:  Täysin
77944600 KOLBENSCHMIDT Kiertokangenlaakeri auton hinta
KOLBENSCHMIDT | 77944600
41,51 €
Tila:  Täysin
Kiertokankilaakerisarja
Kiertokangen laakeri KOLBENSCHMIDT 77950600
  • Komponenttinumero: 72998600, 72999600
  • Vakiomitta (STD)
  • Määräyksikkö: Sarja
  • Tila:  Täysin
77950600 KOLBENSCHMIDT Kiertokangen laakeri auton hinta
KOLBENSCHMIDT | 77950600
80,31 €
Tila:  Täysin
Kiertokangen laakeri
Kiertokangenlaakeri GLYCO 71-2185 STD
  • Komponenttinumero: 71-2185
  • Vakiomitta (STD)
  • Tila:  Täysin
71-2185 STD GLYCO Kiertokangenlaakeri auton hinta
GLYCO | 71-2185 STD
15,97 €
Tila:  Täysin
Kiertokangen laakeri
Kiertokangen laakeri GLYCO 71-4157/4 STD
  • Komponenttinumero: 4350CP
  • Vakiomitta (STD)
  • Tila:  Täysin
71-4157/4 STD GLYCO Kiertokangen laakeri auton hinta
GLYCO | 71-4157/4 STD
32,03 €
Tila:  Täysin
Kiertokangen laakeri
Kiertokangenlaakeri GLYCO 71-4033/4 STD
  • Komponenttinumero: 71-4033
  • Vakiomitta (STD)
  • Tila:  Täysin
71-4033/4 STD GLYCO Kiertokangenlaakeri auton hinta
GLYCO | 71-4033/4 STD
39,11 €
Tila:  Täysin
Kiertokangen laakeri
Kiertokangen laakeri GLYCO 71-3084 STD
  • Komponenttinumero: 71-3084
  • Vakiomitta (STD)
  • Tila:  Täysin
71-3084 STD GLYCO Kiertokangen laakeri auton hinta
GLYCO | 71-3084 STD
7,33 €
Tila:  Täysin