Imuventtiili autoosi

Imuventtiili Top auto merkit
- BMW 3-sarja Imuventtiili
- VW GOLF Imuventtiili
- BMW 5-sarja Imuventtiili
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Imuventtiili
- AUDI A4 Imuventtiili
- VOLVO V70 Imuventtiili
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Imuventtiili
- TOYOTA AVENSIS Imuventtiili
- TOYOTA COROLLA Imuventtiili
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Imuventtiili
- FORD FOCUS Imuventtiili
- OPEL ASTRA Imuventtiili
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Imuventtiili
- NISSAN QASHQAI Imuventtiili
- HONDA CR-V Imuventtiili
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Moottori
Imuventtiili viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Henkilöautoista löytyvissä nelitahtipolttomoottoreissa imuventtiili kuuluu moottorin pääkomponentteihin. Esimerkiksi bensiiniruohonleikkureissa käytetään usein alhaalta ohjattuja moottoreita, joissa venttiili sijaitsee sylinterin alapuolella (sv-moottori, engl. side valves). Moottoriajoneuvoissa sen sijaan käytetään yksinomaan ylhäältä ohjattuja malleja. Palotilan muoto on mahdollista optimoida ylhäältä ohjatuissa malleissa olennaisesti paremmin, millä on vaikutusta myös lakisääteiseen epäpuhtauspäästön määrään.
Imuventtiiliä ohjaa nokka-akseli, jota puolestaan käyttää hammashihna, hammaspyörät tai rullaketju kampiakselin välityksellä. Nokka-akselin nokat avaavat jonkin välityselementin, kuten esimerkiksi työntötangon, avulla venttiilijousen jousivoimaa vastustaen imuventtiilin. Jousivoima huolehtii venttiiliin sulkemisesta.
Nokka-akselin sijoituksesta riippuen erotetaan ylhäältä ohjatuissa moottoreissa seuraavat mallit:
Pääsääntöisesti sekä imu- että poistoilmaventtiilit on suunniteltu kestämään moottorin koko eliniän. Jos kuitenkin tarvitsette imuventtiilin henkilöautoonne, voitte hankkia sellaisen suoraan verkkokaupastamme. Vaihtoa varten tarvitaan yleensä myös uusi sylinterinkannen tiiviste. On suositeltavaa vaihtaa samalla moottoriöljy, jonka voi tilata verkkokaupastamme yhdessä imuventtiilin kanssa.
Imuventtiiliä ohjaa nokka-akseli, jota puolestaan käyttää hammashihna, hammaspyörät tai rullaketju kampiakselin välityksellä. Nokka-akselin nokat avaavat jonkin välityselementin, kuten esimerkiksi työntötangon, avulla venttiilijousen jousivoimaa vastustaen imuventtiilin. Jousivoima huolehtii venttiiliin sulkemisesta.
Nokka-akselin sijoituksesta riippuen erotetaan ylhäältä ohjatuissa moottoreissa seuraavat mallit:
- ⁃Työntötankomoottori eli ohv-moottori (engl. overhead valves): tässä mallissa venttiilit on järjestetty sylinterinkannen yläpuolella roikkuviksi venttiileiksi. Nokka-akseli sijaitsee joko sylinterilohkossa tai kampikammiossa. Liike siirretään työntötankojen avulla keinuvivulle.
⁃OHC-moottori (engl. overhead camshaft): tässä mallissa nokka-akseli on sijoitettu suoraan sylinterinkannen yläpuolelle niin sanottuna yläpuolisena nokka-akselina, ja se saa imuventtiilin toimimaan keinuvivun avulla.
⁃DOHC-moottori (engl. double overhead camshaft): tässä kaksinkertaisessa yläpuolisessa nokka-akseli -mallissa on kaksi nokka-akselia sylinterinkannen yläpuolella.
⁃CIH moottori (engl. camshaft in head): tässä mallissa nokka-akseli on rakennettu suoraan sylinterinkanteen, ja se ohjaa imu- ja poistoilmaventtiilejä keinuvarsien avulla.
Pääsääntöisesti sekä imu- että poistoilmaventtiilit on suunniteltu kestämään moottorin koko eliniän. Jos kuitenkin tarvitsette imuventtiilin henkilöautoonne, voitte hankkia sellaisen suoraan verkkokaupastamme. Vaihtoa varten tarvitaan yleensä myös uusi sylinterinkannen tiiviste. On suositeltavaa vaihtaa samalla moottoriöljy, jonka voi tilata verkkokaupastamme yhdessä imuventtiilin kanssa.
Tuote-ehdotuksia: