Nokka akseli autoosi
Nokka akseli Top auto merkit
- BMW 3-sarja Nokka akseli
- Nokka akseli BMW 5-sarja
- Nokka akseli MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Nokka akseli
- Nokka akseli AUDI A4
- Nokka akseli VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Nokka akseli
- Nokka akseli VW TRANSPORTER
- Nokka akseli SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Nokka akseli
- Nokka akseli FORD MONDEO
- Nokka akseli MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Nokka akseli
- Nokka akseli FORD TRANSIT
- Nokka akseli MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Moottori / hihnakäyttö
Nokka akseli viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Jokaisessa nelitahtimoottorissa, olipa se sitten bensiini (otto) tai diesel, nokka-akselit ohjaavat imu- ja poistoilmaventtiiliä. Vanhemmissa moottoreissa, joissa on sylinteriä kohden vain yksi imu- ja poistoventtiili, riittää yksi nokka-akseli. Noin 1980-luvun puolivälistä alkaen siirryttiin kuitenkin malliin, jossa jokaista sylinteriä kohden asennettiin ensin toinen imuventtiili ja sitten lisäksi vielä toinen poistoilmaventtiili. Tällaiset aggregaatit kolmi- tai neliventtiilitekniikalla tarvitsevat ohjaukseen toisenkin nokka-akselin. Rakennustavasta riippuu, mille moottorin alueelle nokka-akselit on asennettu. Alhaalta ohjatuissa moottoreissa nokka-akselia käytetään suoraan kampiakselin hammaspyörän kautta. Nokka-akseli sijaitsee yleensä moottorilohkossa joko kampikammiossa tai sen alapuolella ja käyttää venttiileitä epäkeskon välityksellä.
Ylhäältä ohjatuissa moottoreissa nokka-akselit voi olla sijoitettu myös kampiakselin alapuolelle, jolloin sitä liikuttaa hammaspyörä tai jakohihna. Sylinterien yläpuolella olevien venttiilien yksittäisten keinuvipujen operointi seuraa työntötankojen toiminnasta. OHC-moottoreissa (overhead camshaft) nokka-akseli sijaitsee moottorin kannessa. Nokka-akselit toimivat periaatteessa puolella moottorin kierrosluvusta, koska nelitahtimoottoreissa työjakso kattaa neljä tahtia. Nokan geometria on oleellisesti vastuussa venttiiliavauksen kestosta, minkä vuoksi virityksen yhteydessä on usein vaihdettava nokka-akseli. Kapeammat nokat tarkoittavat venttiilin nopeampaa aukaisemista ja sulkemista, ja niitä esiintyy erityisesti viritetyissä moottoreissa, joissa on turboahdin.
Myös käytön aikana on mahdollista siirtää ja muokata avaus- ja sulkemisaikoja. Vaihtelevan moottorinohjauksen yhteydessä tämä toteutetaan siirtämällä hydraulisesti ketjun avulla nokka-akselia. Nokka-akselin elinikä vastaa koko moottorin elinkaarta, ja niitä vaihdetaan yleensä joko onnettomuuksien tai moottorinvirityksen vuoksi. Ajoneuvonne moottoriin sopivan nokka-akselin löydätte verkkokaupastamme. Vaihdon yhteydessä tulisi vaihtaa myös tiivisteet ja hammashihna sekä kiristysrulla.
Ylhäältä ohjatuissa moottoreissa nokka-akselit voi olla sijoitettu myös kampiakselin alapuolelle, jolloin sitä liikuttaa hammaspyörä tai jakohihna. Sylinterien yläpuolella olevien venttiilien yksittäisten keinuvipujen operointi seuraa työntötankojen toiminnasta. OHC-moottoreissa (overhead camshaft) nokka-akseli sijaitsee moottorin kannessa. Nokka-akselit toimivat periaatteessa puolella moottorin kierrosluvusta, koska nelitahtimoottoreissa työjakso kattaa neljä tahtia. Nokan geometria on oleellisesti vastuussa venttiiliavauksen kestosta, minkä vuoksi virityksen yhteydessä on usein vaihdettava nokka-akseli. Kapeammat nokat tarkoittavat venttiilin nopeampaa aukaisemista ja sulkemista, ja niitä esiintyy erityisesti viritetyissä moottoreissa, joissa on turboahdin.
Myös käytön aikana on mahdollista siirtää ja muokata avaus- ja sulkemisaikoja. Vaihtelevan moottorinohjauksen yhteydessä tämä toteutetaan siirtämällä hydraulisesti ketjun avulla nokka-akselia. Nokka-akselin elinikä vastaa koko moottorin elinkaarta, ja niitä vaihdetaan yleensä joko onnettomuuksien tai moottorinvirityksen vuoksi. Ajoneuvonne moottoriin sopivan nokka-akselin löydätte verkkokaupastamme. Vaihdon yhteydessä tulisi vaihtaa myös tiivisteet ja hammashihna sekä kiristysrulla.
Tuote-ehdotuksia: