Välijäähdytin autoosi

Välijäähdytin Top auto merkit
- BMW 3-sarja Välijäähdytin
- VW GOLF Välijäähdytin
- BMW 5-sarja Välijäähdytin
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Välijäähdytin
- AUDI A4 Välijäähdytin
- VOLVO V70 Välijäähdytin
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Välijäähdytin
- TOYOTA AVENSIS Välijäähdytin
- TOYOTA COROLLA Välijäähdytin
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Välijäähdytin
- FORD FOCUS Välijäähdytin
- OPEL ASTRA Välijäähdytin
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Välijäähdytin
- NISSAN QASHQAI Välijäähdytin
- HONDA CR-V Välijäähdytin
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Moottori
Välijäähdytin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Paranna suorituskykyä välijäähdyttimellä
Välijäähdytin on erityisesti turboahdetuissa moottoreissa yleinen komponentti. Sen tarkoitus on viilentää ilmaa, joka kulkee sylinterinkanteen. Viileämpi ilma on tiiviimpää, joten kuutiosenttimetri sisältää enemmän happiatomeja. Tämä parantaa moottorin polttotehokkuutta.
Välijäähdyttimen design ja toiminta
Välijäähdytin vähentää tiettyä ilman energiaa, joka virtaa sylinterinkanteen. Mitä enemmän happea pääsee polttokammioon, sitä suurempi määrä ruiskutettua polttoainesumua palaa. Tämä vähentää pakokaasun saasteita, alentaa polttoaineen kulutusta ja parantaa suorituskykyä. Vaikka välijäähdyttimiä on kokeiltu myös ei-ahdetuissa autoissa, tyypillisesti välijäähdyttimiä käytetään vain mekaanisesti ahdetuissa ajoneuvoissa, jotka tiivistävät sisäänottoilmaa. Tähän käytetään G-ahtimia, sähköisesti toimivia ahtimia tai turboahtimia. Tiivistetyn ilman tarkoitus on sama kuin jäähdytetyn ilman: suurempi määrä happea per kuutiosenttimetri parantaa moottorin polttokykyä. Kaikkien ahtimien yhteinen tekijä on se, että tiivistetystä ilmasta tulee todella kuumaa. Lämpötilat voivat nousta jopa 140 °C:een. Tämä altistaa imukanavan muoviset ja kumiset osat kovalle rasitukselle, mikä saattaa johtaa niiden kestävyyden heikentymiseen. Välijäähdytin alentaa tiivistetyn ja lämmitetyn sisäänottoilman lämpötilaa jopa 50 °C:lla. Tämä voi parantaa moottorin suorituskykyä jopa 30 % ilman, että polttoaineen kulutus kasvaa. Nykypäivänä välijäähdytin on erityisen tärkeä osa saasteiden vähentämisessä.
Välijäähdytin voidaan jäähdyttää ilmalla tai vedellä. Ilmajäähdytteiset välijäähdyttimet ovat tekniikaltaan yksinkertaisempia ja vähemmän alttiita vioille. Niissä on yksinkertaiset tuulettimet. Ilmajäähdytteiset välijäähdyttimet ovat vähemmän tehokkaita kuin vesijäähdytetyt mallit. Vesijäähdytetty välijäähdytin on teknisesti yhteensopiva normaalin lämmönsiirtimen kanssa. Ne perustuvat samaan toimintaperiaatteeseen kuin ajoneuvon jäähdytin tai sisälämmitin. Tiivistetyn ilman lämpö viedään suuren metallipinnan läpi, jonka kautta se kulkee jäähdytysveteen. Vesi johdetaan pois ja jäähdytetään.
Välijäähdyttimen viat
Välijäähdytin voi alkaa vuotamaan sekä ilmaa että jäähdytysnestettä. Tämän syynä voivat olla vanhentuminen tai mekaaninen vahinko. Myös korroosiota voi ilmetä, mutta tämä on todella harvinaista. Välijäähdyttimet on valmistettu alumiinista. Tämä tekee niistä todella ruosteenkestäviä. Ilmapuolelta vuotavan välijäähdyttimen tunnistaa vuotavasta ilmasta. Tiivistetty ilma vuotaa välijäähdyttimestä, eikä enää ole polttokammion käytettävissä. Tyypillisesti ohjainyksikkö rekisteröi tämän vian ja näyttää virheviestin. Se saattaa aiheuttaa myös sihisevää ääntä. Savuava asia, kuten savuke tai suitsuke, auttaa paikantamaan ilman vuotokohdan.
Jos välijäähdytin vuotaa jäähdytysnesteen puolelta, vuotaa sieltä vettä. Jos se vuotaa, ilmenee se sumuna tai suihkuna. Jos vuoto tapahtuu sisääntuloilman suuntaan, vettä kulkeutuu polttokammioon ja poistuu pakoputkesta valkoisena höyrynä. Viallisen välijäähdyttimen tunnistaa yleensä merkittävästä suorituskyvyn heikkenemisestä. Öljyn puute välijäähdyttimessä ei kuitenkaan merkitse sitä, että laite olisi viallinen. Pienimuotoinen öljyn katoaminen on suhteellisen tavallista. Tämä johtuu turboahtimesta. Ahtimen sisäakseli on jatkuvasti voideltu, minkä johdosta tämän komponentin altistuminen kovalle rasitukselle saattaa johtaa pieneen öljykerrostumaan. Jos öljyä kuitenkin vuotaa runsaasti, on auton öljynsyötössä jotakin vikaa. Hyvällä tuurilla öljyä on vain laitettu liikaa. Pahimmassa tapauksessa männänrenkaat ovat rikki.
Välijäähdyttimen korjaaminen laadukkailla osilla
Itse välijäähdytintä ei pystytä korjaamaan. Se voidaan vain vaihtaa uuteen osaan. Sen asentaminen on todella yksinkertaista, koska siihen on helppo päästä käsiksi. Välijäähdytin on yhdistetty ilmajärjestelmään kahdella letkukiristimellä ja jäähdytysvesijärjestelmään kahdella suuttimella. Kun nämä on löystetty, voidaan välijäähdytin irrottaa. Vaikka välijäähdyttimet ovat teknisesti monimutkaisia osia, ovat ne suhteellisen edullisia. Riippuen ajoneuvosta, näitä komponentteja voi saada jopa 80 eurolla. ATEX on tunnettu valmistaja, joka valmistaa korkealaatuisia välijäähdyttimiä.
Tuote-ehdotuksia: