00#
77-3554

Jakoketju autoosi

Valitse ajoneuvo
Haku
Jakoketju - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Jakopään ketju markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • BOSCH Jakoketju kokemuksia
  • FEBI BILSTEIN Jakoketju kokemuksia
  • MAPCO Jakoketju kokemuksia
  • VAICO Jakoketju kokemuksia
  • SKF Jakoketju kokemuksia
  • TOPRAN Jakoketju kokemuksia
  • SWAG Jakoketju kokemuksia
  • METZGER Jakoketju kokemuksia
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JP GROUP Jakopään ketju
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JAPANPARTS Jakopään ketju
  • Osta parhaalla hinnalla täältä GATES Jakopään ketju
  • Osta parhaalla hinnalla täältä LEMFÖRDER Jakopään ketju
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BLUE PRINT Jakopään ketju
  • Osta parhaalla hinnalla täältä INA Jakopään ketju
  • Osta parhaalla hinnalla täältä CONTITECH Jakopään ketju
  • Osta parhaalla hinnalla täältä HERTH+BUSS JAKOPARTS Jakopään ketju
  • MAGNETI MARELLI
  • SASIC
  • DAYCO
  • RUVILLE

Jakoketju viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Luotettava venttiiliväli jakoketjun avulla Jakoketju on todella kestävä ja luotettava rakennelma, jota käytetään moottorin ohjauksessa. se on yleensä paljon kestävämpi kuin sen vaihtoehto: yleisesti käytetty jakohihna. Jakoketjuja käytetään tavallisesti korkealuokkaisissa ajoneuvoissa. Ajan myötä, ajokilometrien kartuttua kuitenkin myös jakoketjun vaihto saattaa tulla ajankohtaiseksi. Vaikka tämä tehtävä on haasteellinen, harjoituksen myötä myös osaava harrastelija mekaanikko pystyy sen oppimaan hyvin. Herkkä moottorin hallinta Jotta moottori ensinnäkään toimii, täytyy männän ylös ja alas liikkeitä tahdistaa venttiilien aukeamisella ja sulkeutumisella. Luonnollisesti myös polttoaineen ruiskutuksen ja sytytystulpan sytytyksen ajoituksien tulee täsmätä, jotta moottori toimii oikein. Kun puhutaan venttiilien ajoituksesta, tarkka ajoitus on erityisen tärkeää rakenteelliselta kannalta: Useimmissa ajoneuvoissa männän isku ja venttiilin liike risteävät. Kun mäntä nousee ottaakseen kompressiota tai poistaakseen pakokaasua, edessä ei saa enää olla venttiiliä. Jos mäntä osuu venttiiliin, joka on yleensä pakoventtiili, se yleensä tuhoaa molemmat, männän ja venttiilin. Tällaisen vahingon korjaaminen on todella monimutkaista ja useimpien ajoneuvojen kohdalla se ei ole edes taloudellisesti kannattavaa. Jakoketjun toiminta ja sijainti Venttiiliohjauksen ketju yhdistyy kampiakseliin ja nokka-akseliin. Kampiakseli nostaa ja laskee mäntiä, kun taas nokka-akseli avaa ja sulkee venttiilejä. Jakoketju synkronoi nämä liikkeet toisiinsa nähden siten, että moottori käy optimaalisesti, eikä vahinkoja synny. Venttiiliohjauksen ketjun täytyy olla jatkuvasti kireällä. Tämän varmistaa jakoketjun kiristin. Tämä on yleensä liukukisko, joka painaa ketjua vasten. Ikääntyessään jakoketjun kiristin voi kulua, varsinkin, jos sen voitelu ei ole riittävää. Jakoketjun viat Venttiiliohjauksen ketju voi hajota kolmesta syystä: Kulumalla, venymällä tai repeämällä. Yleisin syy on ketjun venyminen. Näin käy silloin, kun jakoketjun kiristin on liian kireällä. Ajokilometrien karttuessa, useimmissa ajoneuvoissa noin 150 000 km kohdalla, ketju saattaa yksinkertaisesti tulla tiensä päähän, riippumatta ulkoisista tekijöistä.
Moderneissa ajoneuvoissa on itse-diagnostiikka, joka tunnistaa jakoketjun kulumisen. Se ilmoittaa ketjun vaihdon tarpeesta virheviestillä. Muita oireita ovat surkea kylmästarttauksen toimivuus, epätavallista moottorin kolahtelua ja epätasainen tyhjäkäynti. Usein epätavalliset äänet mielletään vaihteistoviaksi. Näiden erottaminen toisistaan on melko yksinkertaista: Jos ääniä ilmenee, vaikka auto on paikoillaan ja vaihteisto on vapaalla, se ei voi tulla vaihteistosta. Jos ääniä ilmenee vain ajettaessa, vaihteistovika on todennäköisesti oikea diagnoosi. Huoltokäsikirjassa kerrotaan jakoketjun vaihtoväleistä. Kokemuksen perusteella jakoketju tulisi vaihtaa kuitenkin jo aikaisemmin, varsinkin nuorissa ajoneuvoissa. Jotkin Mercedes CLS -sarjan ajoneuvot tunnetaan erityisen hyvin tällaisista ongelmista. On tilanteita, joissa näiden autojen jakoketjut tulee vaihtaa vain 60 000 ajokilometrin jälkeen. Jakoketjujen vaihtaminen Jakoketjun vaihtaminen vie noin kuusi tuntia, jos sen suorittaa erikoistunut korjaamo. Tästä näkee, kuinka monimutkainen tämä työ on. Motivoituneen ja osaavan harrastelija mekaanikko kannattaa varata koko viikonloppu tämän työn tekemiseen. Jakoketjun vaihtamiseksi täytyy koko ketjun käyttökoneisto avata. Seuraavaksi kampiakseli ja nokka-akseli täytyy lukita erikoistyökalulla. Tarvittava erikoistyökalu maksaa noin 80-120 euroa. Tämän jälkeen juoksupyörät ja ketju voidaan irrottaa. Sääntönä on, että samalla vaihdetaan myös jakoketjun kiristin. Sama pätee myös kaikkiin muihin liukukiskoihin. Jakoketjut myydään yleensä kokonaisissa sarjoissa, jotka sisältävät myös kaikki tiivisteet. Jos sarjassa on mukana siipipyörät, kannattaa myös ne vaihtaa.
Liikkuvien osien määrästä johtuen on elintärkeää käyttää oikeanlaista öljyä ketjuttamisessa venttiilinohjauksessa. Laadukkaat merkkivalmistajien ketjut Kokonainen FEBI BILSTEINin korjaussarja ketjutoimiselle venttiilinohjaukselle maksaa noin 120-180 euroa. Tämän komponentin tärkeyden ja sen toimintahäiriöiden vakavuuden vuoksi asiakkaiden kannattaa luottaa vain merkkituotteisiin.

Tuote-ehdotuksia:
Jakoketjusarja
Nokkaketju DAYCO KTC1100
  • Paino [kg]: 2,0
  • Tila:  Täysin
KTC1100 DAYCO Nokkaketju auton hinta
DAYCO | KTC1100
230,46 €
Tila:  Täysin
Jakoketjusarja
Jakopään ketju FEBI BILSTEIN 45006
  • Ketjurakenne: Yksinkertainen, Ketju koteloitu
  • Jakoketjun mitat: G67AM, G67HP, G67HR
  • Ketjulenkkejä: 42
  • Paino [kg]: 0,321
  • Huomioi huolto-ohjeet
  • Tila:  Täysin
45006 FEBI BILSTEIN Jakopään ketju auton hinta
FEBI BILSTEIN | 45006
91,74 €
Tila:  Täysin
Jakoketjusarja
Jakoketju INA 559 0027 30
  • Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
  • Tila:  Täysin
559 0027 30 INA Jakoketju auton hinta
INA | 559 0027 30
92,46 €
Tila:  Täysin
Jakoketjusarja
Nokkaketju FEBI BILSTEIN 106306
  • Ketjurakenne: Hammasketju, Ketju koteloitu
  • Ketjulenkkejä: 130
  • Paino [kg]: 2,119
  • Lisätarvike / lisätieto: Liukuraiteilla, ketjunkiristimellä
  • Huomioi huolto-ohjeet
  • Tila:  Täysin
106306 FEBI BILSTEIN Nokkaketju auton hinta
FEBI BILSTEIN | 106306
442,47 €
Tila:  Täysin
Jakoketjusarja
Jakopään ketju RIDEX 1389T0003
  • Määrä: 1
  • Ketjurakenne: Yksinkertainen, Ketju koteloitu
  • Ketjulenkkejä: 130
  • Hampaita 1: 40
  • Hampaita 2: 20
  • Lisätarvike / lisätieto: ketjunkiristimellä, Tiivisteillä
  • Kuolleen kulman varoittimen aktivointi: Kampiakselin hammasrattaalla, Nokka-akselin hammasrattaalla
  • Tila:  Täysin
1389T0003 RIDEX Jakopään ketju auton hinta
RIDEX | 1389T0003
102,61 €
Tila:  Täysin
Jakoketjusarja
Jakoketju INA 559 0091 10
559 0091 10 INA Jakoketju auton hinta
INA | 559 0091 10
118,49 €
Tila:  Täysin
Jakoketjusarja
Nokkaketju FEBI BILSTEIN 47659
  • Ketjurakenne: Yksinkertainen, Ketju koteloitu
  • Jakoketjun mitat: G53HR
  • Ketjulenkkejä: 144
  • Paino [kg]: 1,48
  • Huomioi huolto-ohjeet
  • Tila:  Täysin
47659 FEBI BILSTEIN Nokkaketju auton hinta
FEBI BILSTEIN | 47659
182,38 €
Tila:  Täysin
Jakoketjusarja
Jakopään ketju SKF VKML 88004
  • Ketjulenkkejä: 66, 74
  • Tila:  Täysin
VKML 88004 SKF Jakopään ketju auton hinta
SKF | VKML 88004
167,00 €
Tila:  Täysin
Jakoketjusarja
Jakoketju FEBI BILSTEIN 48387
  • Ketjurakenne: Yksinkertainen, Ketju koteloitu
  • Jakoketjun mitat: G53HR
  • Ketjulenkkejä: 138
  • Paino [kg]: 1,03
  • OE-numerolle: 11 31 8 618 318 S8
  • Huomioi huolto-ohjeet
  • Tila:  Täysin
48387 FEBI BILSTEIN Jakoketju auton hinta
FEBI BILSTEIN | 48387
135,44 €
Tila:  Täysin
Jakoketjusarja
Nokkaketju INA 559 0028 30
  • Lisätarvike / lisätieto: Kampiakselin tiivisteellä
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Vaihdekotelon tiivisteellä
  • Täyssarja
  • Yksittäisosat luettelossa
  • Tila:  Täysin
559 0028 30 INA Nokkaketju auton hinta
INA | 559 0028 30
100,26 €
Tila:  Täysin
Jakoketjusarja
Jakopään ketju RIDEX 1389T0187
  • Ketjurakenne: Ketju koteloitu, Yksinkertainen
  • Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
  • Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Ruuvisarjalla
  • Ajoneuvon varustelusarja/-malli: not for Euro 6 engin
  • Ketjulenkkejä: 120
  • Tila:  Täysin
1389T0187 RIDEX Jakopään ketju auton hinta
RIDEX | 1389T0187
105,95 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jakoketjusarja
Jakoketju FEBI BILSTEIN 107166
  • Ketjurakenne: Hammasketju, Ketju koteloitu
  • Ketjulenkkejä: 152
  • Paino [kg]: 0,845
  • OE-numerolle: 13 0C 123 45R SK
  • Huomioi huolto-ohjeet
  • Tila:  Täysin
107166 FEBI BILSTEIN Jakoketju auton hinta
FEBI BILSTEIN | 107166
144,23 €
Tila:  Täysin