Nokkaketju (jakoketju) autoosi
Nokkaketju (jakoketju) Top auto merkit
- BMW 3-sarja Nokkaketju
- Nokkaketju BMW 5-sarja
- Jakopään ketju MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Nokkaketju
- Nokkaketju AUDI A4
- Jakopään ketju VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Nokkaketju
- Nokkaketju VW TRANSPORTER
- Jakopään ketju SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Nokkaketju
- Nokkaketju FORD MONDEO
- Jakopään ketju MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Nokkaketju
- Nokkaketju FORD TRANSIT
- Jakopään ketju MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Moottori / hihnakäyttö
Nokkaketju (jakoketju) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Luotettava venttiiliväli jakoketjun avulla
Jakoketju on todella kestävä ja luotettava rakennelma, jota käytetään moottorin ohjauksessa. se on yleensä paljon kestävämpi kuin sen vaihtoehto: yleisesti käytetty jakohihna. Jakoketjuja käytetään tavallisesti korkealuokkaisissa ajoneuvoissa. Ajan myötä, ajokilometrien kartuttua kuitenkin myös jakoketjun vaihto saattaa tulla ajankohtaiseksi. Vaikka tämä tehtävä on haasteellinen, harjoituksen myötä myös osaava harrastelija mekaanikko pystyy sen oppimaan hyvin.
Herkkä moottorin hallinta
Jotta moottori ensinnäkään toimii, täytyy männän ylös ja alas liikkeitä tahdistaa venttiilien aukeamisella ja sulkeutumisella. Luonnollisesti myös polttoaineen ruiskutuksen ja sytytystulpan sytytyksen ajoituksien tulee täsmätä, jotta moottori toimii oikein. Kun puhutaan venttiilien ajoituksesta, tarkka ajoitus on erityisen tärkeää rakenteelliselta kannalta: Useimmissa ajoneuvoissa männän isku ja venttiilin liike risteävät. Kun mäntä nousee ottaakseen kompressiota tai poistaakseen pakokaasua, edessä ei saa enää olla venttiiliä. Jos mäntä osuu venttiiliin, joka on yleensä pakoventtiili, se yleensä tuhoaa molemmat, männän ja venttiilin. Tällaisen vahingon korjaaminen on todella monimutkaista ja useimpien ajoneuvojen kohdalla se ei ole edes taloudellisesti kannattavaa.
Jakoketjun toiminta ja sijainti
Venttiiliohjauksen ketju yhdistyy kampiakseliin ja nokka-akseliin. Kampiakseli nostaa ja laskee mäntiä, kun taas nokka-akseli avaa ja sulkee venttiilejä. Jakoketju synkronoi nämä liikkeet toisiinsa nähden siten, että moottori käy optimaalisesti, eikä vahinkoja synny. Venttiiliohjauksen ketjun täytyy olla jatkuvasti kireällä. Tämän varmistaa jakoketjun kiristin. Tämä on yleensä liukukisko, joka painaa ketjua vasten. Ikääntyessään jakoketjun kiristin voi kulua, varsinkin, jos sen voitelu ei ole riittävää.
Jakoketjun viat
Venttiiliohjauksen ketju voi hajota kolmesta syystä: Kulumalla, venymällä tai repeämällä. Yleisin syy on ketjun venyminen. Näin käy silloin, kun jakoketjun kiristin on liian kireällä. Ajokilometrien karttuessa, useimmissa ajoneuvoissa noin 150 000 km kohdalla, ketju saattaa yksinkertaisesti tulla tiensä päähän, riippumatta ulkoisista tekijöistä.
Moderneissa ajoneuvoissa on itse-diagnostiikka, joka tunnistaa jakoketjun kulumisen. Se ilmoittaa ketjun vaihdon tarpeesta virheviestillä. Muita oireita ovat surkea kylmästarttauksen toimivuus, epätavallista moottorin kolahtelua ja epätasainen tyhjäkäynti. Usein epätavalliset äänet mielletään vaihteistoviaksi. Näiden erottaminen toisistaan on melko yksinkertaista: Jos ääniä ilmenee, vaikka auto on paikoillaan ja vaihteisto on vapaalla, se ei voi tulla vaihteistosta. Jos ääniä ilmenee vain ajettaessa, vaihteistovika on todennäköisesti oikea diagnoosi. Huoltokäsikirjassa kerrotaan jakoketjun vaihtoväleistä. Kokemuksen perusteella jakoketju tulisi vaihtaa kuitenkin jo aikaisemmin, varsinkin nuorissa ajoneuvoissa. Jotkin Mercedes CLS -sarjan ajoneuvot tunnetaan erityisen hyvin tällaisista ongelmista. On tilanteita, joissa näiden autojen jakoketjut tulee vaihtaa vain 60 000 ajokilometrin jälkeen. Jakoketjujen vaihtaminen Jakoketjun vaihtaminen vie noin kuusi tuntia, jos sen suorittaa erikoistunut korjaamo. Tästä näkee, kuinka monimutkainen tämä työ on. Motivoituneen ja osaavan harrastelija mekaanikko kannattaa varata koko viikonloppu tämän työn tekemiseen. Jakoketjun vaihtamiseksi täytyy koko ketjun käyttökoneisto avata. Seuraavaksi kampiakseli ja nokka-akseli täytyy lukita erikoistyökalulla. Tarvittava erikoistyökalu maksaa noin 80-120 euroa. Tämän jälkeen juoksupyörät ja ketju voidaan irrottaa. Sääntönä on, että samalla vaihdetaan myös jakoketjun kiristin. Sama pätee myös kaikkiin muihin liukukiskoihin. Jakoketjut myydään yleensä kokonaisissa sarjoissa, jotka sisältävät myös kaikki tiivisteet. Jos sarjassa on mukana siipipyörät, kannattaa myös ne vaihtaa.
Liikkuvien osien määrästä johtuen on elintärkeää käyttää oikeanlaista öljyä ketjuttamisessa venttiilinohjauksessa. Laadukkaat merkkivalmistajien ketjut Kokonainen FEBI BILSTEINin korjaussarja ketjutoimiselle venttiilinohjaukselle maksaa noin 120-180 euroa. Tämän komponentin tärkeyden ja sen toimintahäiriöiden vakavuuden vuoksi asiakkaiden kannattaa luottaa vain merkkituotteisiin.
Moderneissa ajoneuvoissa on itse-diagnostiikka, joka tunnistaa jakoketjun kulumisen. Se ilmoittaa ketjun vaihdon tarpeesta virheviestillä. Muita oireita ovat surkea kylmästarttauksen toimivuus, epätavallista moottorin kolahtelua ja epätasainen tyhjäkäynti. Usein epätavalliset äänet mielletään vaihteistoviaksi. Näiden erottaminen toisistaan on melko yksinkertaista: Jos ääniä ilmenee, vaikka auto on paikoillaan ja vaihteisto on vapaalla, se ei voi tulla vaihteistosta. Jos ääniä ilmenee vain ajettaessa, vaihteistovika on todennäköisesti oikea diagnoosi. Huoltokäsikirjassa kerrotaan jakoketjun vaihtoväleistä. Kokemuksen perusteella jakoketju tulisi vaihtaa kuitenkin jo aikaisemmin, varsinkin nuorissa ajoneuvoissa. Jotkin Mercedes CLS -sarjan ajoneuvot tunnetaan erityisen hyvin tällaisista ongelmista. On tilanteita, joissa näiden autojen jakoketjut tulee vaihtaa vain 60 000 ajokilometrin jälkeen. Jakoketjujen vaihtaminen Jakoketjun vaihtaminen vie noin kuusi tuntia, jos sen suorittaa erikoistunut korjaamo. Tästä näkee, kuinka monimutkainen tämä työ on. Motivoituneen ja osaavan harrastelija mekaanikko kannattaa varata koko viikonloppu tämän työn tekemiseen. Jakoketjun vaihtamiseksi täytyy koko ketjun käyttökoneisto avata. Seuraavaksi kampiakseli ja nokka-akseli täytyy lukita erikoistyökalulla. Tarvittava erikoistyökalu maksaa noin 80-120 euroa. Tämän jälkeen juoksupyörät ja ketju voidaan irrottaa. Sääntönä on, että samalla vaihdetaan myös jakoketjun kiristin. Sama pätee myös kaikkiin muihin liukukiskoihin. Jakoketjut myydään yleensä kokonaisissa sarjoissa, jotka sisältävät myös kaikki tiivisteet. Jos sarjassa on mukana siipipyörät, kannattaa myös ne vaihtaa.
Liikkuvien osien määrästä johtuen on elintärkeää käyttää oikeanlaista öljyä ketjuttamisessa venttiilinohjauksessa. Laadukkaat merkkivalmistajien ketjut Kokonainen FEBI BILSTEINin korjaussarja ketjutoimiselle venttiilinohjaukselle maksaa noin 120-180 euroa. Tämän komponentin tärkeyden ja sen toimintahäiriöiden vakavuuden vuoksi asiakkaiden kannattaa luottaa vain merkkituotteisiin.
Tuote-ehdotuksia: