Kampiakselin tiiviste autoosi
Kampiakselin stefa Top auto merkit
- BMW 3-sarja Kampiakselin stefa
- Kampiakselin stefa BMW 5-sarja
- Kampiakselin tiiviste MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Kampiakselin stefa
- Kampiakselin stefa AUDI A4
- Kampiakselin tiiviste VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Kampiakselin stefa
- Kampiakselin stefa VW TRANSPORTER
- Kampiakselin tiiviste SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Kampiakselin stefa
- Kampiakselin stefa FORD MONDEO
- Kampiakselin tiiviste MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Kampiakselin stefa
- Kampiakselin stefa FORD TRANSIT
- Kampiakselin tiiviste MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Moottori / hihnakäyttö
Kampiakselin tiiviste viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Pidä tasauspyörä öljyttömänä akselin tiivisteen avulla
Akselin tiiviste, johon viitataan myös nimellä kampiakselin tiiviste, tiivistää kampiakselin kotelon. Sitä tarvitaan estämään öljyä karkaamasta pyörivässä akselissa. Akelin tiivisteet, joita kutsutaan myös nimellä öljytiivisteet, ovat tähän tarkoitukseen hyväksi todettuja ja vakiintuneita. Tehtaan tarjoamat kampiakselin tiivisteet ovat parasta laatua ja niiden vaihtaminen on todella kallista.
Pyörivien akseleiden tiivistäminen öljytiivisteillä
Aina, kun akseli työntyy ulos kampikammiosta, on haasteena estää sisäisen mekaanikan voiteluaineen vuotaminen ulos. Tiivisteiden kehitys on tuonut tähän tarkoitukseen monia ratkaisuja. Kampiakselin tiiviste on kaikkein yleisin käytetty komponentti ajoneuvoteknologiassa. Öljytiiviste koostuu vankasta renkaasta, joka on valmistettu kumista ja muovista. Tiivisterenkaan keskellä on reikä, jonka läpi akseli kulkee. Jotta akselin ja tiivisteen välillä syntyy mahdollisimman vähän kitkaa, kosketuspinnassa on vain pieni “huuli”. Kovan rasituksen alaisissa tiivistekohdissa, kuten kampiakselin tapauksessa, tämä “huuli” on vahvistettu jousella. Se painaa “huulta” jatkuvasti akselia vasten. Myös pientä määrää voiteluainetta käytetään akselin ja tiivisteen välisen kitkan minimoimiseksi. Akselin urat siirtävät öljyä siten, ettei se pääse karkaamaan ulos.
Kampiakselin tiivisteen viat
Viallinen akselitiiviste on raivostuttava ja kallis vika. Riippuen ajoneuvosta, saatetaan koko moottori joutua irrottamaan tämän korjausta varten. Jos akselin tiiviste vuotaa, sen lisäksi ettei ajoneuvo mene läpi katsastuksessa, ajoneuvoon saattaa syntyä myös muita vakavia vikoja öljyn vuotaessa kampiakselista. Kytkinpuolella epätoivottu öljykerros heikentää kytkimen tehoa huomattavasti. Pahimmassa tapauksessa tämä tekee auton ajamisesta lähes mahdotonta. Väkipyörässä vuotava öljy saattaa johtaa apuyksiköiden riittämättömään virransaantiin. Tämän tuloksena ohjaus voi olla todella jäykkä, koska ohjaustehostimen pumppu ei synnytä tarpeeksi kovaa painetta. Lisäksi vaihtovirtalaturi ei välttämättä enää lataa akkua, ja vesipumppu ei välttämättä enää toimi, minkä johdosta moottori voi ylikuumentua. Kaikkein vakavinta on kuitenkin, jos öljyä vuotaa hammastettuun hihnapyörään. Jos jakohihna öljyyntyy viallisen akselin tiivisteen takia, saattaa se irrota milloin tahansa. Myös ohjurista pois liukuminen tai repeäminen on mahdollista. Kun näin tapahtuu, mäntä osuu ulostuloventtiiliin tehden moottoriin suurta vahinkoa, jonka korjaaminen on todella kallista. Tästä syystä akselin tiivisteen korjaamista ei tule koskaan laiminlyödä.
Akselin tiivisteen korjaaminen
Akselin tiiviste sijaitsee yhdessä kampiakselin aukoista. Kytkinlevyn sivussa on aina myös öljyrengas. Jakohihnaa käyttävissä ajoneuvoissa on myös toinen tiivisterengas vetopyörän takana. Moottoritilan ahtauden takia on lähes mahdotonta päästä käsiksi näihin tiivisteisiin ilman, että moottori irrotetaan ensin. Vaikka tämä on todella monimutkaista, tarvittavat työkalut, kuten esimerkiksi moottorinostin, ovat nykypäivänä todella edullisia. Ne maksavat keskimäärin 80-120 euroa. Nykyään myydään erityisiä työkaluja, joiden avulla kampiakselin tiivisteet voidaan irrottaa ja asentaa. Näiden työkalujen avulla moottoria ja kampiakselia ei enää tarvitse irrottaa tiivisterenkaiden vaihtamiseksi. Jos moottori on kuitenkin jo irrotettu, voidaan pienellä vaivannäöllä suorittaa suurikin moottoriremontti. Varsinkin jakohihnan, vesipumpun ja kytkimen vaihtaminen on helppoa, kun moottori on irrotettu. Vaikka tämä lisääkin hieman työtaakkaa tiivisterenkaiden lisäksi, on moottori sitten remontoitu siten, että auto toimii moitteettomasti vielä kymmenien tuhansien ajokilometrien ajan.
Edullisia laatutuotteita
Vaikka kampiakselin tiivisteen vaihtaminen on vaivalloista, on osa yllättävän edullinen. Jopa merkkitiivisteet harvoin maksavat yli 10 euroa. Useimmissa tapauksissa tällaisia osia saa jopa vain 2-5 eurolla. Tämän tärkeän osan vaihtamisen haaste on vanhan irrottaminen ja uuden asentaminen. Tässä kannattaa käyttää erityistä työkalua. Työkalu on todella kallis, maksaen noin 280 euroa, mutta niitä saattaa saada lainaan luotetusta autokorjaamosta.
Tuote-ehdotuksia: