Kaasuläppäkotelo autoosi

Kaasuläppäkotelo Top auto merkit
- BMW 3-sarja Kaasuläppäkotelo
- VW GOLF Kaasuläppäkotelo
- BMW 5-sarja Kaasuläppä
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Kaasuläppäkotelo
- AUDI A4 Kaasuläppäkotelo
- VOLVO V70 Kaasuläppä
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Kaasuläppäkotelo
- TOYOTA AVENSIS Kaasuläppäkotelo
- TOYOTA COROLLA Kaasuläppä
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Kaasuläppäkotelo
- FORD FOCUS Kaasuläppäkotelo
- OPEL ASTRA Kaasuläppä
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Kaasuläppäkotelo
- NISSAN QASHQAI Kaasuläppäkotelo
- HONDA CR-V Kaasuläppä
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Moottori
Kaasuläppäkotelo viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Ottomoottoreissa (bensiini) sisään imetyn ilman määrää (tai ilman ja polttoaineen sekoitusta) säädellään kuristusventtiilin avulla. Tämä venttiili on mahdollista kiinnittää joko polttoainesuuttimen etu- tai takapuolelle. Vanhemmissa moottoreissa, joissa on kaasutin, kuristusventtiili oli sidoksissa välittömästi kaapelinohjaimen välityksellä kaasupolkimeen. Kiihdytysprosessissa aukaistaan kuristusventtiili ilman imukanavassa ja vapautetaan kanava korvausilman syöttämiseksi sylinteriin. Bensiinimoottoreissa polttoaine suihkutetaan tyypillisesti imukanavassa, koska se sumuttuu siellä paremmin suihkutuslaitteistossa aiemmin kehittyneen korkean paineen ansiosta, Tämän sumutusprosessin avulla päästään parempaan paloarvoon ja saavutetaan teoreettinen, stökiömetrinen palamistekijä (7:1), mikä johtaa parempaan pakokaasuarvoon. Uudemmissa moottorikonsepteissa ottomoottorin kuristusventtiiliä, jota kutsutaan myös kuristusläpäksi, ohjataan sähköisesti säätömoottorin avulla. Tämä ilmansäätöventtiili voi olla toteutettu myös sähköisenä kuristusläppänä.
Ottomoottoreissa erotetaan lisäksi epäsuora ja suora suihkutus:
Ottomoottoreissa erotetaan lisäksi epäsuora ja suora suihkutus:
- ⁃Epäsuora suihkutus: Tällöin seoksen muodostus aloitetaan jo sylinterin ulkopuolella. Yksipistesuihkussa (SPI - Single Point Injection) polttoaineen suihkutus seuraa keskeisesti kuristusventtiilin kotelossa, ennen läppää. Monipistesuihkussa (MPI - Multi Point Injection) on jokaista sylinteriä kohden oma suihkutusventtiili.
⁃Suora suihkutus: Tällaisissa laitteissa on kyse yksinomaan monipistesuihku-laitteista. Tällöin polttoaine suihkutetaan korkean paineen alla (aina 120 baariin asti) suoraan palotilaaan ja seoksen muodostus tapahtuu sylinterin sisällä. Siihen tarvittava korvausilma imetään myös kuristusventtiilin kautta.
Tuote-ehdotuksia: