Painemuunnin autoosi
Ahtopaineventtiili Top auto merkit
- BMW 3-sarja Ahtopaineen säätöventtiili
- Ahtopaineen säätöventtiili BMW 5-sarja
- Ahtopaineensäädin MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Ahtopaineen säätöventtiili
- Ahtopaineen säätöventtiili AUDI A4
- Ahtopaineensäädin VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Ahtopaineen säätöventtiili
- Ahtopaineen säätöventtiili VW TRANSPORTER
- Ahtopaineensäädin SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Ahtopaineen säätöventtiili
- Ahtopaineen säätöventtiili FORD MONDEO
- Ahtopaineensäädin MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Ahtopaineen säätöventtiili
- Ahtopaineen säätöventtiili FORD TRANSIT
- Ahtopaineensäädin MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Moottori / hihnakäyttö
Painemuunnin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Sisäänottoilman ohjaaminen paineenmuuntimella
Paineenmuunnin, joskus myös työntöpaineen ohjausventtiili, on turboahdettujen moottoreiden komponentti. Venttiili ohjaa moottorille tulevaa ilman määrää. Tämä optimoi palamisreaktiota ja ehkäisee moottorin vahingoittumista. Painemuuntimia on kahdenlaisia.
Paineenmuuntimen toiminta turboahtimen kanssa
Paineenmuunninta voidaan käyttää komponenttina, joka suojaa turboahdinta ja mottoria, tai aktiivisesti moottorin ohjausjärjestelmää varten. Molemmat venttiilit toimivat samantapaisesti, erona vain ilmansääntely.
Mitä enemmän pakokaasuja poistetaan, sitä enemmän turboahdin ottaa ilmaa järjestelmään. Täten ilman sääntelyä turboahdetun moottorin nopeus kasvaisi jatkuvasti. Ennemmin tai myöhemmin tämä johtaisi turboahtimen tuhoutumiseen. Myöhemmin myös itse moottori saattaisi vahingoittua liian kovasta nopeudesta. Paineenmuunnin estää tämän kääntämällä ilman muualle pakoputkistossa olevalla kiertoventtiilillä, kun tietty teho on saavutettu. Koska vetävä pyörä ja turboahtimen turbiinipyörä ovat kiinni toisissaan kiinteällä akselilla, turboahtimen nopeus pienenee, kun pakokaasun painetta siirretään pois. Samalla imupuolelle tulee vähemmän ilmaa ja työntöpaine laskee.
Jos paineenmuunninta käytetään moottorin ja turboahtimen suojaamiseen, ohjaa sitä kuminen kalvo. Sitä ohjaa täysin manuaalisesti ilmanpaine. Tällaista paineenmuunninta sanotaan myös “hukkaportiksi”.
Jos paineenmuunninta käytetään aktiivisesti moottorin ohjaamisessa, täytyy sitä liikuttaa sähköisesti. Sähköisen paineenmuuntimen karakteeriset arvot ovat mitattu työntöpaine, kuristusläpän asento ja iskutendenssi. Lisäksi sisäänottoilman lämpötila, moottorin lämpötila, sen hetkinen nopeus ja ympäristön paine ovat tärkeitä paineenmuuntimen korjaavia arvoja. Paineenmuunninta ohjaa tarkasti sähköisesti ohjattu iskuventtiili. Tämä mahdollistaa ohjelmisto-ohjatulle ohjaukselle mahdollisuuden saavuttaa optimaalisen palamisreaktion ohjausyksikön kautta sähköisillä paineenmuuntimilla ja polttoaineruiskuilla. Tämä minimoi kulutuksen ja maksimoi suorituskyvyn.
Joka tapauksessa molemmissa järjestelmissä on myös ylimääräinen poistoventtiili, joka poistaa työntöpainetta, jos nopeus ylittyy runsaasti.
Paineenmuuntimen viat
Jos sähköinen paineenmuunnin on viallinen, ohjausyksikön lähettämiä signaaleja ei käytetä oikein. Tavanomainen syy tähän on kovettunut membraani, joka voidaan vaihtaa uuteen tiettyjen ehtojen puitteissa. Paineenmuuntimet ovat erityisen herkkiä saastumiselle, joka johtuu ilmansuodattimien puuttumisesta, ilmajärjestelmän vuodoista tai pakokaasun hiiltymisestä. Tämä saattaa aiheutua siitä, että turboahtimeen pääsee öljyä. Sähköisissä paineenmuuntimissa on monimutkaisia sisäisiä mekanismeja, jotka koostuvat muovisista kierukkavaihteista. Jos tämän venttiilin ohjaustanko jumiutuu, saattaa vaihteisto hajota. On olemassa erityisiä korjaamoita, jotka pystyvät korjaamaan komponentin tietyissä tilanteissa. Tyypillisesti vaihtaminen on kuitenkin ainoa vaihtoehto, kun paineenmuunnin hajoaa.
Paineenmuuntimen korjaus
Paineenmuuntimen korjaaminen on onneksi melko yksinkertaista. Siihen on useimmissa ajoneuvoissa helppo päästä käsiksi ja korjaaminen tarkoittaa sen vaihtamista uuteen. Joissakin tapauksissa se saattaa olla ohjelmoitu toimimaan nykyisen ohjaimen kanssa, mutta tämän voi nopeasti korjata asiantuntija oikeilla laitteistoilla ja ohjelmistoilla. Kaikkein tärkein asia korjatessa paineenmuunninta on poistaa vian syy. Nämä todella monimutkaiset komponentit voivat tietysti hajota myös ikääntymisen myötä. Joskus kuitenkin vika ilman sisäänotossa tai turboahtimessa rikkoo paineenmuuntimen. Jos ilmaletkulle putoaa öljyä, turboahdin viheltää kovaäänisesti ja näyttää todella hiiltyneeltä, tai ilmenee muita vikoja, täytyy se korjata. Muutoin edes kaikkein korkealaatuisin paineenmuunnin ei kestä kovin kauaa.
Merkki paineenmuuntimet käyttöiän maksimoimiseksi
Paineenmuuntimet ovat itse asiassa melko pitkäikäisiä komponentteja. Ensimmäisten vikojen voi odottaa ilmenevän vasta 5-8 vuoden iällä tai 120 000 ajokilometrin jälkeen. Nämä viat liittyvät ensinnäkin letkuihin ja tiivisteisiin. Jos tällaiset viat korjataan nopeasti ja huolellisesti, paineenmuunnin kestää pidempään. Jos sen vaihtaminen uuteen tulee kuitenkin ajankohtaiseksi, kannattaa valita laadukas merkkiosa. Voit ostaa luotettavan kunnostetun ilmakanavan kohtuulliseen hintaan. Merkkiosat maksavat noin 30-80 euroa.
Tuote-ehdotuksia: