Öljypohja autoosi
Öljypohja Top auto merkit
- BMW 3-sarja Öljypohja
- Öljypohja BMW 5-sarja
- Öljypohja MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Öljypohja
- Öljypohja AUDI A4
- Öljypohja VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Öljypohja
- Öljypohja VW TRANSPORTER
- Öljypohja SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Öljypohja
- Öljypohja FORD MONDEO
- Öljypohja MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Öljypohja
- Öljypohja FORD TRANSIT
- Öljypohja MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Öljypohja viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Säiliö voitelua varten: öljypohja
Öljypohja sijaitsee moottorin alaosassa. Sen tehtävänä on toimittaa öljy moottoriin. Se on luotettava ja kestävä komponentti, joka normaalitapauksessa kestää auton koko elinkaaren. Kuitenkin, johtuen siitä, että se on tien lähellä, se on vaarassa vaurioitua, kun auto saa pohjakosketuksen. Kuoppaisella tiellä ajaminen voi siis päättyä öljypohjan vaurioitumiseen.
Öljypohjan komponentit
Öljypohja koostuu seuraavista komponenteista:
- poistoruuvi magneetilla
- tiiviste
- itse pohjaosa
- pultit
Öljypohja valmistettu joko vahvasta teräksestä tai alumiinista. Teräs kestää paremmin kivien hakkaamista, mutta sillä on taipumus ruostua. Alumiini on huomattavasti pehmeämpää, mutta se ei ruostu. Kova törmäys aiheuttaa pysyvän loven alumiiniseen öljypohjaan. Niin kauan kuin öljypohja on tiivis, eikä se ole murtunut, mitään ei tarvitse tehdä. Katsastuksessa ei yleensä puututa kolhiintuneeseen öljypohjaan. Maastoajoneuvojen ja matalien autojen öljypohjat ovat erityisessä vaarassa.
Öljypohjan vaihtaminen
On useita syitä irrottaa öljypohja. Tiivisteellä on tapana muuttua vuotavaksi +150,000 kilometrin jälkeen. Silloin ei ole tarpeen vaihtaa koko öljypohjaa. Se kuitenkin poistettava, jotta päästään käsiksi kiertokanavan laakereihin. Öljypohjan vaihtamiseen on kolme pääsyytä:
- Mekaninen rasitusta törmäysten ja pohjakosketusten johdosta
- Korroosio
- Paha muodonmuutos moottorin ylikuumentumisen seurauksena
Öljypohjan vaihtaminen ei ole kovin vaikeaa. Mahdollisesti muita komponentteja, kuten ulkoinen runko tai pakoputket on poistettava ensin. Kun öljypohja on vapaana, sen pultit täytyy vain kiertää auki, jolloin öljypohjan voi vetää pois alaspäin. Tietenkin öljy tyhjennetään ensin. Odota, että moottori on jäähtynyt.
Uuden öljypohjan asennuksessa tapahtuu usein virheitä. Aivan kuten ei sylinterin kantta tai venttiilin kanttakaan, öljypohjaa ei voida pultata noin vain paikalleen. Ristikkäinen ja vaiheittainen kiristys takaa öljypohjan tiiviin asennuksen moottoriin, jolloin se sijoittuu suoraan sylinteriryhmään ilman vääntymistä.
Lisäksi on tärkeää kiristää öljypohja oikealla vääntömomentilla. Monet tiivisteet ovat vahingoittuneet, kun pultteja kiristettäessä on käytetty liikaa voimaa. Voit säästää itsesi tältä häiriöltä kun tutustut korjausohjeeseen ennen asennusta.
Laatu kestää pidempään
Jos öljypohja tekee itsensä huomatuksi vikaantumalla, kalliita lisävahinkoja voi usein olla vaikea välttää. Vuotava öljypohja tarkoittaa huomattavaa öljyvuotoa, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteita erityisesti moottorille. Lisäksi vuotava öljy on erittäin haitallista ympäristölle. Jos poliisi huomaa vuotavan moottori, siitä on seurauksena usein kallis sakko. Älä siis säästä tämän huomaamattoman komponentin hankinnassa. Jotkin tuntemattomat valmistajat tarjoavat erittäin halpoja öljypohjia. Pääsääntöisesti ne eivät istu tiukasti eikä niiden materiaali ole tarpeeksi vahvaa tätä osaa varten. Luota siksi myymälämme merkkituotteisiin.
Uuden öljypohjan kustannukset
Tutustu öljypohjien tarjontaamme: tulet hämmästymään. Näiden komponenttien osalta sinua odottavat monet hyvät tilaisuudet suurilla alennuksilla. Tekemällä suuria hankinta määriä, pystymme saamaan tuotteet edulliseen hintaan, jotka voimme iloisina siirtää asiakkaillemme. Tilaa uutiskirje ja pysyt tietoisena uusimmista tarjouksistamme ja innovatiivisimmista tuotteista myymälästämme.