Öljypohjan tiiviste autoosi

Öljypohjan tiiviste Top auto merkit
- BMW 3-sarja Öljypohjan tiiviste
- VW GOLF Öljypohjan tiiviste
- BMW 5-sarja Öljypohjan tiiviste
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Öljypohjan tiiviste
- AUDI A4 Öljypohjan tiiviste
- VOLVO V70 Öljypohjan tiiviste
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Öljypohjan tiiviste
- TOYOTA AVENSIS Öljypohjan tiiviste
- TOYOTA COROLLA Öljypohjan tiiviste
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Öljypohjan tiiviste
- FORD FOCUS Öljypohjan tiiviste
- OPEL ASTRA Öljypohjan tiiviste
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Öljypohjan tiiviste
- NISSAN QASHQAI Öljypohjan tiiviste
- HONDA CR-V Öljypohjan tiiviste
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Moottori
Öljypohjan tiiviste viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Ehkäise voiteluaineen kulumista öljysäiliön tiivisteellä
Öljysäiliö on ajoneuvon moottorin matalin kohta. Sinne öljypiirin voiteluaine kerääntyy ja pumpataan sitten sieltä takaisin moottoriin imuletkulla. Öljysäiliö sijaitsee suoraan kampiakselin alla. Se suojaa moottorin sisustaa vierailta objekteilta.
Öljysäiliön tiivisteen toiminta ja sijainti
Säiliön tiiviste tiivistää öljysäiliön siten, ettei öljyä pääse läikkymään sivusta. Öljysäiliö on todella yksinkertainen ja edullinen komponentti. Se koostuu vain syvävedetystä metallilevystä, jossa on hitsattu sauma öljytulpalle. Koska öljy valutetaan tätä kautta öljynvaihdon yhteydessä, täytyy sen olla ajoneuvon alin kohta. Öljysäiliön etäisyys maahan altistaa sen kuitenkin osumaan kiviin ja maahan. Tästä syystä se on puristettu vahvasta metallilevystä, joka kuitenkin antaa hieman periksi asennuksen ja irrotuksen yhteydessä. Öljysäiliö tulee irrottaa kokonaan kampiakselin ja siihen liittyvien tankojen huollon yhteydessä. Öljysäiliö vaihdetaan aina purkamisen yhteydessä. Öljysäiliö on siltikin todella kestävä komponentti, joka ei tavallisesti vuoda ennen 150 000 ajokilometriä. Sen vaihtaminen on helppoa ja edullista.
Öljysäiliön tiivisteen viat
Öljysäiliö voi vahingoittua ikääntymisen ja asennusvirheiden myötä. Tällöin se alkaa vuotamaan yhdestä tai useammasta kohdasta, jolloin voiteluaine karkaa. Riippuen kadonneen öljyn määrästä, moottorin sisällä olevat liikkuvat osat saattavat myös vahingoittua voiteluaineen puutoksen myötä. Joka tapauksessa vuotava öljysäiliö on syy hylkäykselle katsastuksessa. Tämä korjaustoimenpide tulee suorittaa mahdollisimman nopeasti ympäristön suojelemisen vuoksi. Nopein tapa tunnistaa viallinen öljysäiliö on tutkia ajoneuvon alla olevaa maata öljytahrojen varalta. Läpikotainen moottorin pesu, varsinkin ajoneuvon pohjasta, auttaa varmistamaan öljyvuodon. Jos käytettävissäsi ei ole moottorin pesemiseen tarkoitettua pesulaitetta, voidaan moottorin ympäristö ja alusta puhdistaa käyttäen jarrunpuhdistusainetta ja kompressio ilmaa, jolloin öljyvuodot voidaan löytää.
Öljysäiliön korjaaminen
Tekniseltä näkökannalta öljysäiliön vaihtaminen on ongelmatonta. Aluksi moottorin lämpötilan tulee olla toimintalämpötilassa ja voiteluöljy valutetaan kokonaisuudessaan. Toimintalämpö on tärkeää, koska se muuttaa öljyn viskositeetin suurimmaksi mahdolliseksi. Tämä varmistaa sen, että moottori tyhjenee kokonaan, mikä tekee ajoneuvon alla työskentelystä paljon siistimpää ja mukavampaa. On kuitenkin aivan yhtä tärkeää antaa moottorin jäähtyä täysin, kun voiteluöljy on valutettu pois. Kuten sylinterinkannen venttiilinkansi, myös öljysäiliöllä on tapana kupristua, jos se irrotetaan lämpimänä. On suositeltavaa irrottaa pultit poikittaisessa järjestyksessä irrotettaessa öljysäiliötä. Tämä tarkoittaa sitä, ettei ruuveja tule avata järjestyksessä, vaan kulmittain. Tämä myös estää öljysäiliön epätoivotun vääntymisen.
Joskus jotkin komponentit, kuten pakoputki tai poikittaispalkki, tulee irrottaa ennen öljysäiliön irrottamista. Ensimmäinen vaihe irrotettaessa öljysäiliötä on tarkistaa sisämagneetti. Tämän magneetin tarkoituksena on suodattaa kerääntyneet rautahiukkaset öljystä. Pieni kerros silppua on suhteellisen tavallista. Jos magneettiin tarttuu kuitenkin runsaasti silppua, tulee liitostankojen ja nokka-akseleiden laakerit vaihtaa.
Moottorin tiivistepinnat ja öljysäiliö tulee puhdistaa läpikotaisin. Seuraavaksi uusi öljysäiliön tiiviste ja öljysäiliö ruuvataan takaisin kiinni tiukasti. Myös asennettaessa on suositeltavaa ruuvata öljysäiliö kiinni poikittain. Lisäksi ruuvien kiristäminen tulee suorittaa vaiheittain. Lopuksi käytetään torsio avainta, jonka avulla tehdään loppukiristys, jolloin vältytään tiivisteen vahingoittuminen paineen johdosta. Vaadittu torsio löytyy ajoneuvon huolto-ohjeista. Riippuen ajoneuvon tyypistä, tämä voi olla 10-25 NM. Pitkäkestoinen tiiviys laadukkailla osilla Öljysäiliön tiivisteiden toimivuus ja kestävyys riippuu niiden valmistajasta ja valmistusmateriaaleista. Maallikko ei pysty erottamaan huonolaatuista lateksia kestävästä ja lämmönkestävästä kumista. Tästä syystä kannattaa aina öljysäiliötä vaihdettaessa luottaa tunnettuihin valmistajiin. Korkealaatuiset öljysäiliöiden tiivisteet ovat onneksi todella edullisia. Jopa kaikkein kalleimmat tiivisteet maksavat harvoin yli 20 euroa. Jos öljysäiliötä ei pysty tiivistämään edes uusilla tiivisteillä, on se luultavasti vääntynyt. Tässä tapauksessa nopein ja helpoin tapa on vaihtaa koko öljysäiliö uuteen.
Joskus jotkin komponentit, kuten pakoputki tai poikittaispalkki, tulee irrottaa ennen öljysäiliön irrottamista. Ensimmäinen vaihe irrotettaessa öljysäiliötä on tarkistaa sisämagneetti. Tämän magneetin tarkoituksena on suodattaa kerääntyneet rautahiukkaset öljystä. Pieni kerros silppua on suhteellisen tavallista. Jos magneettiin tarttuu kuitenkin runsaasti silppua, tulee liitostankojen ja nokka-akseleiden laakerit vaihtaa.
Moottorin tiivistepinnat ja öljysäiliö tulee puhdistaa läpikotaisin. Seuraavaksi uusi öljysäiliön tiiviste ja öljysäiliö ruuvataan takaisin kiinni tiukasti. Myös asennettaessa on suositeltavaa ruuvata öljysäiliö kiinni poikittain. Lisäksi ruuvien kiristäminen tulee suorittaa vaiheittain. Lopuksi käytetään torsio avainta, jonka avulla tehdään loppukiristys, jolloin vältytään tiivisteen vahingoittuminen paineen johdosta. Vaadittu torsio löytyy ajoneuvon huolto-ohjeista. Riippuen ajoneuvon tyypistä, tämä voi olla 10-25 NM. Pitkäkestoinen tiiviys laadukkailla osilla Öljysäiliön tiivisteiden toimivuus ja kestävyys riippuu niiden valmistajasta ja valmistusmateriaaleista. Maallikko ei pysty erottamaan huonolaatuista lateksia kestävästä ja lämmönkestävästä kumista. Tästä syystä kannattaa aina öljysäiliötä vaihdettaessa luottaa tunnettuihin valmistajiin. Korkealaatuiset öljysäiliöiden tiivisteet ovat onneksi todella edullisia. Jopa kaikkein kalleimmat tiivisteet maksavat harvoin yli 20 euroa. Jos öljysäiliötä ei pysty tiivistämään edes uusilla tiivisteillä, on se luultavasti vääntynyt. Tässä tapauksessa nopein ja helpoin tapa on vaihtaa koko öljysäiliö uuteen.
Tuote-ehdotuksia: