Mäntä autoosi
Männät Top auto merkit
- BMW 3-sarja Männät
- Männät BMW 5-sarja
- Mäntä MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Männät
- Männät AUDI A4
- Mäntä VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Männät
- Männät VW TRANSPORTER
- Mäntä SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Männät
- Männät FORD MONDEO
- Mäntä MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Männät
- Männät FORD TRANSIT
- Mäntä MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Moottori / hihnakäyttö
Mäntä viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Moottorin sydän: mäntä
Mäntä on keskeinen polttomoottorin komponentti. Se muuntaa ilma-polttoaine sekoituksen palamisen synnyttämän energian lineaariseksi liikkeeksi, joka sitten muunnetaan pyöriväksi liikkeeksi yhdistetyssä tangossa. Vaikka mäntään kohdistuu valtava paine, se kestää yleensä koko auton eliniän ajan. Mäntää sanotaan joskus myös mäntätangoksi.
Männän toiminta ja sijainti
Mäntä sijaitsee syvällä moottorin sisällä. Se on yhdistetty kampiakseliin yhdistävän tangon pohjasta. Päälliosa yhdistää polttokammion ja suljetut venttiilit. Kun polttoainetta ruiskutetaan ruiskujen kautta, pakoventtiili sulkeutuu ja sytytystulppa synnyttää kipinän, jolloin polttoaine-ilma sekoitus syttyy. Tämä syttymis reaktio työntää männän kohti kampiakselia. Yhdistävä tanko muuntaa männän lineaarisen liikkeen sylinterissä kampiakselin pyöriväksi liikkeeksi. Tämä pyörivä liike on päävoima, joka saa kaikki muut ajoneuvon yksiköt ja voimaradat toimimaan.
Mäntä koostuu yhtenäisestä valurautaisesta osasta, joka on viimeistelty sorvaamalla ja jauhamalla. Sen ulkopuolella on kolme sivusuuntaista uraa. Sen pohjassa on kaksi aukkoa, joihin yhdistävä tanko kiinnitetään pulteilla. Pultteja pitää kiinni jousitetut aluslaatat. Sisäuriin on kiinnitetty männänrenkaat ja öljyrenkaat. Männänrenkaiden tarkoitus on tiivistää polttokammio. Öljyrenkaat varmistavat, että kampiakselin syöttämä öljy ei pääse polttokammioon.
Männän viat
Mäntä saattaa vahingoittua mekaanisesta, tribologisesta tai lämmön vaikutuksesta. Männän viat ovat vakavia moottorin vikoja, joiden korjaaminen on aina kallista. Yleensä männän korjauksen yhteydessä täytyy korjata monia muitakin komponentteja.
Mekaaninen vahinko syntyy, kun jotakin pääsee männän väliin ja estää sen vapaan liikkuvuuden. Tämä voi muun muassa johtaa liian pitkän sytytystulpan asentamiseen. Männät on valmistettu vahvasta alumiinista, joka lävistyy kuitenkin helposti. Toinen yleinen männän vika on jakohihnan hajoaminen. Tässä tapauksessa mäntä osuu avonaiseen päästöventtiiliin ja hajoaa välittömästi.
Tribologinen vahinko syntyy, kun mäntä ei ole enää kunnolla voideltu. Jos voitelujärjestelmässä on liian vähän öljyä, sylinterilinjan sisäinen voiteluainekerros katoaa. Sen vuoksi männänrengas kuluttaa seinämän materiaalia, kunnes paine pääsee karkaamaan kampiakselin koteloon. Tämä johtaa siihen, että paine katoaa, jolloin auto käy yhä heikommin ja heikommin.
Kaikkein yleisimmät männän viat ovat lämmöstä johtuvia. Jos moottori ylikuumenee jäähdytysjärjestelmän vian vuoksi, kaikki liikkuvat osat laajenevat runsaasti. Pahimmissa tapauksissa tämä johtaa ns. männän toimintahäiriöön. Tämä tarkoittaa sitä, että mäntä on jumissa tiivisteessä. Useimmissa tapauksissa ylikuumentunut moottori johtaa kuitenkin paljon vakavampaan männän jumiutumiseen. Tällöin männän sisäseinämä vahingoittuu samalla tavoin kuin voitelun puuttuessa.
Männän korjaaminen
Jos moottori kärsii mäntävahingosta, täytyy se irrottaa ja purkaa täysin. Useimmissa tapauksissa vanhoja mäntiä ei pystytä vain yksinkertaisesti vaihtamaan uusiin. Tavallisesti tiivisteen vahinko on niin merkittävä, että moottorin lyhennin on vaihdettava tai sylinteritiiviste porattava irti ja hioa uudestaan. Vasta tällöin ns. ylikasvanut mäntä mahtuu sylinterin tiivisteeseen.
Alkuperäisten mäntien laatu
Koska ajoneuvon mäntä viän korjaaminen on todella vaivalloista, kannattaa aina suosia mahdollisimman laadukkaita varaosia. Ylimitoitetut vaihto männät ovat hieno koneistettuja komponentteja, joilla on hintansa: uusi MAHLE-merkkinen mäntä voi maksaa 150 euroa. Tehokas tuote voi helposti maksaa tuplasti sen verran. Ehkäisy on aina paras tapa männän “korjaukseen”: öljyn ja jäähdytysnesteen riittävyyden tarkistaminen ja jakohihnojen huoltaminen varmistaa sen, ettei mäntiä tarvitse mitä todennäköisimmin korjata.
Tuote-ehdotuksia: