Vesipumppu + jakohihnasarja autoosi
Jakohihna ja vesipumppu Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jakohihna ja vesipumppu
- Jakohihna ja vesipumppu BMW 5-sarja
- Vesipumppu + jakohihnasarja MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Jakohihna ja vesipumppu
- Jakohihna ja vesipumppu AUDI A4
- Vesipumppu + jakohihnasarja VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Jakohihna ja vesipumppu
- Jakohihna ja vesipumppu VW TRANSPORTER
- Vesipumppu + jakohihnasarja SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Jakohihna ja vesipumppu
- Jakohihna ja vesipumppu FORD MONDEO
- Vesipumppu + jakohihnasarja MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Jakohihna ja vesipumppu
- Jakohihna ja vesipumppu FORD TRANSIT
- Vesipumppu + jakohihnasarja MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Vesipumppu + jakohihnasarja viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Kestävä mutta helppo vaihtaa: vesipumppu
Vesipumppu on jäähdytyspiirin osa, jonka avulla jäähdytysneste pysyy jatkuvassa kierrossa. Samalla siihen kohdistuu kova rasitus. Automallista riippuen, tällä osalla voi olla lisätehtäviä. Vesipumppu on useimmissa moottoreissa hyvin saavutettavassa paikassa ja helppo vaihtaa.
Vesipumpun rakenne ja sijainti
Vesipumppu on massiivinen alumiininen komponentti, jonka läpi kulkee akseli. Se ruuvataan kiinni sylinteriryhmään. Toisessa päässä pyörii akseli. Sen toisessa päässä on siipipyörä. Rakenteet voivat olla erilaisia, mutta alumiini turbiini on yleisin. Vesipumppu voi saada voimansa ketjun, hammaspyörän tai jakopään hihnan välityksellä. Jos vesipumppua ohjaa jakohihna, sitä käytetään usein myös sen kiristämiseen. Volkswagenissa on usein tämä rakenne.
Vesipumpun vikoja
Vesipumppu käy kokoajan. Sen akseliin vaikuttavat erityisesti jäähdytysnesteen jäämät, ruoste ja ikääntyminen. Viallinen vesipumpun vinkuu aluksi pehmeästi ja vähitellen kovempaa. Jos jätät kitinän liian kauan huomiotta, pumppu voi lopulta jumittua tai hajota. Molemmissa tapauksissa moottoriin kohdistuu suuri riski. Vesipumppu voi myös alkaa vuotaa, minkä huomaa jatkuvasti vähenevästä veden määrästä.
Vesipumpun korjaaminen
Vesipumpun rakenne ei mahdollista sen purkamista tai korjausta. Se olisi liian vaarallista, sillä viallinen tai huonosti korjattu vesipumppu johtaisi nopeasti moottorivaurioihin. Se on helppo löytää ja vaihtaa: se on kiinnitetty sylinteriryhmään useilla ruuveilla ja sen voi helposti irrottaa ja korvata uudella pumpulla.
Kun vesipumppu toimii samalla hihnan kiristimenä, se on yleensä osa täydellistä korjaussarjaa. Kaikkiin muihin tämän kulutus osan versioihin sovelletaan kiinteitä huoltovälejä. Ei ole suositeltavaa odottaa, kunnes se alkaa vinkua. Silloin huoltoväli on jo laiminlyöty ja pumppu alkaa ennemmin tai myöhemmin vuotaa. Vesipumpun on käyttöikä on 60,000 - 100,000 kilometriä.
Pysy kaukana liian halvoista jäähdytysnesteen pumpuista!
Vesipumppuun kohdistuu suurta rasitusta ja vain merkkituotteiden laatu tulee kysymykseen näitä osia ostaessa. Edulliset vesipumput on lyhyempiä käyttöiältään ja erityisen ongelmallisia ovat alkuperältään tuntemattomat varaosat, jos ne kytkeytyvät jakohihnaan. Jakopäänhihna ohjaa vesipumppua, ja se pitää yllä sen kireyttä. Jos vesipumppu jumittuu, vaikka vain lyhyeksi aikaa, jakohihna voi livetä paikaltaan, mikä merkitsisi vakavaa vaaraa moottorille kun männät ja venttiilit eivät enää toimi synkronoidusti. Jopa merkkituotteiden vesipumput ovat niin halpoja, että kokeilut halvoilla varaosilla eivät kannata.
Uuden vesipumpun kustannukset
Kustannukset eivät niinkään riipu tuotemerkistä, vaan autosta, johon se tulee asennettavaksi. Erot ovat huomattavia: Boschin vesipumpun hinnat VW Poloon alkavat 60 eurosta. Korkean suorituskyvyn Pierburg vesipumput suuri tehoisiin BMW-autoihin maksavat neljä kertaa niin paljon. Tästä huolimatta olisi syytä noudattaa periaatetta, että ostaa vain merkkituotteiden laatua. Vesipumppu on suositeltavaa vaihtaa huolto-ohjelman mukaan – Tällöin suojaat itseäsi kaikkein korkeimmilta kuluilta, jotka aiheutuisivat moottoriremontista tai uuden moottorin ostamisesta.